Ποια είναι τα συστατικά των τροφών που σας… γερνούν

Ποια είναι τα συστατικά των τροφών που σας… γερνούν

 

Μήπως μαζί με τα τρόφιμα που ωφελούν το δέρμα σας τρώτε και τρόφιμα με συστατικά που ίσως το βλάπτουν και το γερνούν πρόωρα;

Δείτε ποια είναι τα συστατικά περιέχουν κάποιες τροφές και επιβαρύνουν τον οργανισμό σας ενώ ευνοούν το σχηματισμό ρυτίδων. Κάποια από αυτά θα σας εκπλήξουν.

Trans λιπαρά οξέα: υπάρχουν κυρίως σε βιομηχανοποιημένα τρόφιμα που περιέχουν ως συστατικό υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά, ενώ μικρές ποσότητές τους ανευρίσκονται φυσιολογικά σε προϊόντα που περιέχουν λίπος, ιδίως ζωικά. Μπορεί, επίσης, να σχηματιστούν κατά το μαγείρεμα ελαίων και λοιπών λιπαρών τροφίμων σε υψηλές θερμοκρασίες (τηγάνισμα, σχάρα).

Αλάτι: εκτός από την αύξηση της αρτηριακής πίεσης και την καταστροφή που προκαλεί στα αγγεία, η υπερκατανάλωση αλατιού –περισσότερα από 6 γραμμ. ημερησίως ή 2,4 γραμμ. νατρίου–, είναι ο κύριος διατροφικός παράγοντας που ευθύνεται για τα οιδήματα, την ξηρότητα της επιδερμίδας, τα πρησμένα βλέφαρα, τις σακούλες και τους μαύρους κύκλους κάτω από τα μάτια.

Αλκοόλ: η υπερβολική κατανάλωσή του –πάνω από 1-2 ποτηράκια ημερησίως– όχι μόνο αφυδατώνει την επιδερμίδα, αλλά επιβαρύνει τη λειτουργία του ήπατος (το κύριο όργανο αποτοξίνωσης του οργανισμού), του παγκρέατος και του πεπτικού συστήματος.

Βαρέα μέταλλα και διοξίνες: υψηλή περιεκτικότητα έχει παρατηρηθεί κατά καιρούς κυρίως σε βοοειδή και αιγοπρόβατα που βόσκουν ελεύθερα σε μολυσμένες περιοχές, μεγάλου μεγέθους ψάρια των ωκεανών και ειδικά στον ξιφία, οστρακοειδή, κεφαλόποδα και σε ζωικά προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ιδίως γαλακτοκομικά. Μπορεί να υπάρχουν επίσης σε λαχανικά, σιτηρά και πόσιμο νερό.

Γλυκοτοξίνες: υπάρχουν φυσιολογικά σε μικρές ποσότητες σε κάποια ωμά τρόφιμα, αλλά πολλαπλασιάζονται κατά τη θερμική τους επεξεργασία. Τσιγάρισμα, τηγάνισμα, ψήσιμο σε κάρβουνα ή σχάρα και η αναθέρμανση ήδη μαγειρεμένων φαγητών δημιουργούν χιλιάδες νέες γλυκοτοξίνες, ενώ το μαγείρεμα στον ατμό και ο βρασμός σε μπόλικο νερό κατά πολύ λιγότερες.

Καραμελωμένες πρωτεΐνες: τα τρόφιμα που έχουν λίγες φυτικές ίνες και πολλά σάκχαρα (ζάχαρη, γλυκόζη, σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη κ.ά.) αυξάνουν ταχύτατα τη γλυκόζη (σάκχαρο) του αίματος. Η αυξημένη γλυκόζη προσκολλάται στις πρωτεΐνες του δέρματος, τις «καραμελώνει» και τις καθιστά άκαμπτες και εύθραυστες, με συνέπεια το δέρμα να χάνει την ελαστικότητά του.


Κατάλοιπα λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων: υψηλότερες συγκεντρώσεις τους ανευρίσκονται σε γεωργικά προϊόντα που αρδεύονται από υπόγεια επιμολυσμένα νερά, σε φρούτα με λεπτή φλούδα, όπως φράουλες και ροδάκινα, σε ντομάτες, σπανάκια, μαρούλια και ραπανάκια. Μεγάλες συγκεντρώσεις ενδέχεται να υπάρχουν επίσης σε φυτικά έλαια, στο λίπος και στα εσωτερικά όργανα των κρεάτων (π.χ. συκώτι), στα ζωικά παράγωγα (αβγά, βούτυρο, γάλα κ.ά.) και στο πόσιμο νερό.

Πλαστικά συσκευασίας: οι χημικές ουσίες των πλαστικών, από συσκευασίες τροφίμων, εύκαμπτες μεμβράνες, εσωτερικές επικαλύψεις κονσερβών, φιάλες υγρών, ποτήρια μιας χρήσης, επιστρώσεις μαγειρικών σκευών κ.ά., ενδέχεται –κάτω από ορισμένες συνθήκες– να μεταναστεύσουν στο περιεχόμενο, ιδίως όταν αυτό είναι υγρό, λιπαρό ή καυτό, να το επιμολύνουν και να εισαχθούν μέσω αυτού στον οργανισμό μας.

Προσθετικές ύλες: ορισμένα πρόσθετα που χρησιμοποιούνται στα τρόφιμα για διάφορους σκοπούς (συντηρητικά, χρωστικές, αρωματικά κ.ά.) μπορεί να προκαλέσουν δερματικές αντιδράσεις με τη μορφή κνίδωσης και αγγειοοιδήματος ή σπανιότερα αναφυλαξία σε ευαίσθητα άτομα. Η αναγραφή των προσθέτων είναι υποχρεωτική στη διατροφική ετικέτα των συσκευασμένων τροφίμων, στην ένδειξη «Συστατικά».

Σημεία προσοχής:

  • Το αλάτι και το αλκοόλ αφυδατώνουν την επιδερμίδα.
    Η ζάχαρη και τα γλυκά μάς γερνούν πρόωρα.
    Τα τηγανητά αυξάνουν τις ρυτίδες.
    Τα κρυμμένα στα τρόφιμα τοξικά και τα trans λιπαρά μάς κόβουν χρόνια.
    Τα λαχανικά και τα φρούτα ενδέχεται να περιέχουν χημικά κατάλοιπα.
    Το νερό που πίνουμε ίσως δεν είναι καθαρό.
    Δηλαδή «πρέπει να τα κόψουμε όλα»; Φυσικά και όχι! Ωστόσο, κάθε λάθος επιλογή και κάθε υπερβολή έχει το κόστος της. Και ο τρόπος για να το περιορίσουμε είναι να γίνουμε συνειδητοποιημένοι καταναλωτές. Που σημαίνει: επίγνωση της διατροφικής πραγματικότητας και των διαθέσιμων εναλλακτικών λύσεων, επιλογές τροφίμων με προτεραιότητα στην ποιότητα, μέτρο στην ποσότητα.

Από το Σταύρο Δεδούκο

Επιλογές για Αποτοξίνωση απο τα μυστικά ομορφιάς.

 

Διαβάστε ακόμα