Μήπως παίρνεις βιταμίνες με λάθος τρόπο; Ανακάλυψε τα 6 λάθη που κάνουμε με τις βιταμίνες

Μήπως παίρνεις βιταμίνες με λάθος τρόπο; Ανακάλυψε τα 6 λάθη που κάνουμε με τις βιταμίνες

Μάθε ποια είναι τα πιο συχνά λάθη που κάνεις όταν παίρνεις βιταμίνες και άλλαξε συνήθειες ώστε να σε ωφελούν 100%.

Γράφει: Αμαλία Δούκα

Συνεργάστηκε η Δανιέλα Πισιμίση, διαιτολόγος- αθλητική διατροφολόγος, Bsc, MSc

Οι βιταμίνες μπορεί να έχουν πολλά οφέλη στον οργανισμό. Μήπως όμως παίρνεις βιταμίνες με λάθος τρόπο και γι’ αυτό δεν βλέπεις καμιά διαφορά; Διάβασε τα πιο συχνά λάθη που κάνουμε όταν παίρνουμε βιταμίνες και πώς θα τα διορθώσεις.

Παίρνεις όλες τις βιταμίνες με άδειο στομάχι
«Οι βιταμίνες Α, Ε, D και Κ χρειάζονται λιπαρά για να απορροφηθούν» επισημαίνει η ειδικός. Αν φας, για παράδειγμα, 1 κουταλάκι τυρί-κρέμα μαζί με τη βιταμίνη Ε, αυξάνεις την απορρόφησή της στο τριπλάσιο.

Στρατηγική Παίρνε τις βιταμίνες σου με το κύριο γεύμα, εκτός κι αν έχεις διαφορετική οδηγία από το γιατρό σου. «Αυτό μεγιστοποιεί την πιθανότητα να υπάρχουν οι παράγοντες που χρειάζονται για την απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων» σημειώνει η Δανιέλα Πισιμίση, διαιτολόγος- αθλητική διατροφολόγος, Bsc, MSc

Παίρνεις μεμονωμένα συμπληρώματα
«Οι βιταμίνες δε λειτουργούν απομονωμένες», τονίζει η ειδικός και προσθέτει: «Η βιταμίνη Β6, για παράδειγμα, είναι άχρηστη για τον οργανισμό μέχρι να μετατραπεί σε άλλη μορφή από ένα ένζυμο που εξαρτάται από τον ψευδάργυρο. Εάν έχεις έλλειψη σε ψευδάργυρο και παίρνεις βιταμίνη Β6 για να ανακουφιστείς από τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου, δε θα δεις μεγάλη διαφορά».

Στρατηγική Ξεκίνα με μία πολυβιταμίνη. Αυτή σου παρέχει τα απαραίτητα στοιχεία εκεί που πρέπει, έτσι ώστε όταν προσθέσεις ένα ξεχωριστό συμπλήρωμα, να είναι αποτελεσματικό.

Παίρνεις βιταμίνες που δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οργανισμός σου

Ο οργανισμός απορροφά κάποια θρεπτικά στοιχεία καλύτερα από άλλα. Η απορρόφηση του ψευδαργύρου, για παράδειγμα, ο οποίος ενισχύει το ανοσοποιητικό και βοηθά στην επούλωση των πληγών μπορεί να ποικίλλει, από 30 έως 80%, ανάλογα με τον τύπο του χαπιού.

Στρατηγική

Διάβαζε τις ετικέτες. Τα συμπληρώματα που πρέπει να αποφεύγεις χωρίς συνταγή γιατρού είναι αυτά με το επίθεμα «oxide», «sulphate» ή «carbonate», καθώς δεν απορροφώνται καλά. Προτίμησε αυτά όπου χρησιμοποιούνται μεταλλικά στοιχεία σε χημική μορφή (chelated) – προσθέτουν ένα επιπλέον μόριο στα μεταλλικά στοιχεία για να βοηθήσουν στην απορρόφησή τους.

Επίσης, έλεγξε τη βιταμίνη Ε. Απορροφάς τουλάχιστον 36% περισσότερο από τη φυσική μορφή (d-alpha tocopherol) παρά από τη μορφή dl-alpha.4

 

Τις αναμειγνύεις με φάρμακα
Ορισμένα βότανα ή διατροφικά συμπληρώματα (βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, αμινοξέα), όταν λαμβάνονται ταυτόχρονα με φάρμακα, μπορεί να προκαλέσουν από ήπια μέχρι σοβαρά καρδιολογικά προβλήματα, πόνο στην κοιλιά και πονοκέφαλο.

Στρατηγική «Αν λαμβάνεις φάρμακο για ένα πρόβλημα, μην παίρνεις ποτέ συμπλήρωμα για το ίδιο πράγμα» επισημαίνει η διατροφολόγος. Επίσης, μην ξεχνάς να αναφέρεις με λεπτομέρεια στο γιατρό σου τα συμπληρώματα που λαμβάνεις. Ακόμη και οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία χωρίς ιδιαίτερη φαρμακευτική χρήση μπορεί να επηρεάσουν την απορρόφηση, το μεταβολισμό και την αποτελεσματικότητα άλλων φαρμάκων.

Το παρακάνεις
Οι υψηλές δόσεις ενός ξεχωριστού συμπληρώματος ανησυχούν τους διατροφολόγους. Καναδοί ερευνητές διαπίστωσαν πρόσφατα ότι το 47% των ανθρώπων παίρνουν τακτικά πάνω από 35 mg νιασίνης, που μπορεί να προκαλέσει αρρυθμία. «Υπάρχουν, επίσης, αναφορές ότι οι άνθρωποι που παίρνουν μεγάλες δόσεις ασβεστίου, οι οποίες δεν απορροφώνται, αναπτύσσουν ενδεχομένως επιβλαβείς εναποθέσεις ασβεστίου στις αρτηρίες τους» λέει η ειδικός.

Στρατηγική Προτίμησε συνδυασμένα συμπληρώματα «υψηλών δόσεων», καθώς είναι θεραπευτικά αλλά ασφαλή.

Περιμένεις άμεσα αποτελέσματα
Τα συμπληρώματα δεν είναι φάρμακα που επιδρούν αμέσως – χρειάζονται χρόνο γι’ αυτό και εξαρτάται από την ταχύτητα της ανανέωσης των κυττάρων στην περιοχή στην οποία επιδρούν. Τα κύτταρα του δέρματος ανανεώνονται ταχύτατα, οπότε η λήψη λιπαρών οξέων για την ενίσχυση της ενυδάτωσης μπορεί να προσφέρει ορατά αποτελέσματα ακόμη και μέσα σε 2 εβδομάδες. Όμως, αν παίρνεις κάτι για τα νύχια σου, μπορεί να χρειαστούν μήνες μέχρι να δεις αλλαγή.

Στρατηγική Δείξε υπομονή και να θυμάσαι ότι τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα χειροπιαστά. Δε γίνεται να ξυπνήσεις μια μέρα και να σκεφτείς «Δεν κρυολόγησα σήμερα» – μπορεί να χρειαστεί ένας ολόκληρος χειμώνας για να διαπιστώσεις κάποια ενίσχυση στο ανοσοποιητικό σου.

www.shape.gr

Υπερτροφές απο τα μυστικά ομορφιάς.

Θέματα για να δεις και να ενημερωθείς!

Διαβάστε ακόμα