Οι λύσεις για την αυπνία.

Οι λύσεις για την αυπνία.

Η αϋπνία ταλαιπωρεί συστηματικά ένα στους τρεις ανθρώπους με σημαντικές επιπτώσεις στην καθημερινή τους ζωή. Δεν είναι απόλυτα σωστό να αναφερόμαστε στην αϋπνία σαν μια πάθηση, αλλά σαν ένα σύμπτωμα που συνοδεύει διαφορετικές παθολογικές καταστάσεις.

Η δυσκολία στον ύπνο μπορεί να έχει ψυχολογικά ή συναισθηματικά αίτια ή να προέρχεται από εξωτερικούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα η κατάχρηση μερικών φαρμάκων (φάρμακα για το κρυολόγημα, αδυνατιστικά, ακόμα και υπνωτικά),ναρκωτικών ουσιών, αλκοόλ, το έντονο άγχος, η κατανάλωση καφεΐνης, η κατάθλιψη.

Η νόσος Πάρκινσον προκαλεί, επίσης, συχνά σοβαρές αϋπνίες, λόγω της δυσκολίας αλλαγής θέσης στο κρεβάτι, επειδή η επήρεια των φαρμάκων έχει ελαττωθεί τις νυχτερινές ώρες.
Ο τριγμός των σιαγόνων είναι συχνό φαινόμενο (5% – 20%) και οφείλεται σε άγχος, άπνοια ύπνου, φοβίες, συναισθηματικές διαταραχές. Συνήθως, βελτιώνεται μετά το 4οο έτος της ηλικίας.
Προτού ξεκινήσουμε φαρμακευτική αγωγή για την αϋπνία, καλό θα ήταν να απομονώσουμε την αιτία που την προκάλεσε. Επίσης, η φαρμακευτική αγωγή δε συνιστάται, όταν η αϋπνία είναι περιστασιακή, καθώς μπορεί να οφείλεται σε άλλους λόγους, όπως για παράδειγμα μια κουραστική ημέρα ή ένα βαρύ γεύμα πριν το ύπνο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η κατανάλωση υπνωτικών χαπιών είναι λανθασμένη, καθώς η ασύδοτη και ακανόνιστη λήψη τους, μπορεί να προκαλέσει εξάρτηση.

Γι’ αυτόν το λόγο, καλό είναι να υιοθετήσουμε κάποιους κανόνες, έτσι ώστε να κοιμόμαστε καλύτερα και να ξυπνάμε ξεκούραστοι:

Να πηγαίνουμε για ύπνο την ίδια ώρα περίπου κάθε μέρα.
Να μην κοιμόμαστε αμέσως μετά το φαγητό.
Να αποφεύγουμε τα πλούσια γεύματα, ιδιαίτερα το βράδυ.
Να φροντίζουμε έτσι, ώστε η κρεβατοκάμαρα να είναι ένας χώρος ηρεμίας και όχι ένας χώρος όπου μπορεί και να δουλεύουμε (καλό θα ήταν να αποφεύγουμε τον υπολογιστή στην κρεβατοκάμαρα).
Να μην πίνουμε καφέ ή τσάι πριν κοιμηθούμε.
Να αποφεύγουμε το μεσημεριανό ύπνο.
Να αποφεύγουμε το αλκοόλ: έχει περάσει στην κοινή γνώμη ότι το αλκοόλ «φέρνει υπνηλία», λίγοι, όμως, γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα δημιουργεί υπνηλία για μικρό χρονικό διάστημα, αλλά μόλις περάσει η επίδρασή του. έχει το αντίθετο αποτέλεσμα.

Φάρμακα αγχολυτικά / υπνωτικά και αντικαταθλιπτικά

Η χορήγηση αυτών των φαρμάκων ενδείκνυται για τη θεραπεία της χρόνιας, βαριάς μορφής αϋπνίας, συνοδευόμενη από ψυχολογικά αίτια που εμποδίζουν όχι μόνο τον ύπνο, αλλά και την κοινωνική ζωή του πάσχοντα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ακόμη και αν τα συμπτώματα της αϋπνίας εξαφανιστούν μετά από λίγες ημέρες, η απότομη διακοπή αυτών των φαρμάκων δε συνίσταται, καθώς μπορεί να προκαλέσει το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή ακόμα πιο έντονες αϋπνίες.
Σε περίπτωση, που η αϋπνία οφείλεται σε συχνά υπερατλαντικά ταξίδια, συνίσταται η χορήγηση μελατονίνης σε κάψουλες ή σε σταγόνες. Η μελατονίνη, είναι μία ουσία που παράγεται φυσικά στον οργανισμό μας και είναι υπεύθυνη για μία σειρά λειτουργιών, αναμεσά τους και η ρύθμιση του κύκλου του ύπνου. Στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας η έκκριση μελατονίνης μειώνεται σημαντικά, μειώνοντας έτσι την ανάγκη του ατόμου για ύπνο.

Αϋπνία και φυτοθεραπεία

Για λιγότερο έντονες αϋπνίες, η φυτοθεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο. Συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν φυτά, όπως η πασσιφλόρα, το χαμομήλι, ο μελιλώτος, η βαλεριάνα και το τίλιο, γνωστά για τις ηρεμιστικές και αγχολυτικές τους ιδιότητες, βοηθούν, επίσης, στην αντιμετώπιση της αϋπνίας.
Τέλος, αν πάσχουμε από χρόνιες αϋπνίες, καλό θα ήταν να συμβουλευτούμε έναν ειδικό γιατρό (νευρολόγο- ψυχίατρο) για τη σωστότερη αντιμετώπισή τους.

Κατερίνα Φυλακτίδου
Φαρμακοποιός

Πασιφλόρα ή πασιφλώρα ή ρολογιά: το καλύτερο βότανο για τον ύπνο.

5-HTP 50 MG. Μείωση στρες, ενέργεια, βαθύς ύπνος.

 

Διαβάστε ακόμα