Πώς θα φροντίσεις το πεπτικό σύστημα (το πλάνο που νικά φούσκωμα, δυσπεψία και άλλα προβλήματα στο έντερο)

Πώς θα φροντίσεις το πεπτικό σύστημα (το πλάνο που νικά φούσκωμα, δυσπεψία και άλλα προβλήματα στο έντερο)

Έχεις ακούσει για το δεύτερο εγκέφαλό σου; Είναι το πεπτικό σύστημα και μπορεί να συνιστά απάντηση στα προβλήματα που αφορούν το σώμα και τον ψυχισμό σου.

Συνεργάστηκε ο Μιχαήλ Βασίλογλου – Γκανής, χειρουργός, διευθυντής 4ης Χειρουργικής Κλινικής και Χειργουργικής Ήπατος-χοληφόρων- παγκρέατος «ΙΑΣΩ GENERAL» (advancedsurgery.gr).

Γράφει: Ελένη Καραγιάννη

 

Αχ αυτό το πεπτικό σύστημα: Έχεις αργήσει να πας στη δουλειά και, όταν σε πιάνει ένα ακόμα φανάρι, νιώθεις το στομάχι σου να σφίγγεται! Ή πρόκειται να συναντήσεις το μεγάλο σου έρωτα και αισθάνεσαι σαν να πετάνε πεταλούδες στην κοιλιά σου. Ή περνάς μια περίοδο που δεν έχεις καλή διάθεση και οτιδήποτε κι αν φας σου προκαλεί δυσπεψία. Αυτά και άλλα παρόμοια συμπτώματα είναι σίγουρο ότι σε έχουν κάνει να σκεφτείς ότι πρέπει να υπάρχει μια «μυστική» σύνδεση ανάμεσα στο μυαλό και στην κοιλιά σου. Και δεν έχεις άδικο!

«Υπάρχουν εκατομμύρια νευρικά κύτταρα στο πεπτικό σύστημα, σχεδόν τόσα όσα και στον εγκέφαλο» εξηγεί ο Μιχαήλ Βασίλογλου – Γκανής, χειρουργός.

«Αυτό σημαίνει πως το πεπτικό σύστημα έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται πληροφορίες για το τι συμβαίνει και να ενεργοποιεί μια αντίδραση, ξεχωριστή από εκείνη του εγκεφάλου και του κεντρικού νευρικού συστήματος».

Αυτά τα νευρικά κύτταρα ανταποκρίνονται στην κίνηση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου και οι τελευταίοι τα χρησιμοποιούν σαν ένα είδος «τηλεφώνου»: Ο εγκέφαλός σου «μιλάει» στο πεπτικό σύστημα κι εκείνο απαντά λέγοντας «δεν είμαι καλά». Μάλιστα, ο αριθμός των νευροδιαβιβαστών που συνδέονται με αυτό (περίπου 30) είναι ίσος μ’ εκείνους του εγκεφάλου.

Όταν τα συναισθήματα σού κάθονται στο… στομάχι!

«Ό,τι επηρεάζει το μυαλό έχει, με τη σειρά του, κάποια επίδραση στη λειτουργία του πεπτικού» σημειώνει ο ειδικός. Έτσι, οι άνθρωποι που γενικά φοβούνται πολύ, για παράδειγμα, έχουν σε μεγάλο ποσοστό προβλήματα με το έντερο. Σύμφωνα με τις έρευνες, πολλά από τα αποκαλούμενα ψυχολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλοί άνθρωποι, όπως άγχος, κατάθλιψη, ακόμη και πιο σοβαρές καταστάσεις, όπως σχιζοφρένεια, αλλά και, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, κάποιες διαταραχές που εντάσσονται στο φάσμα του αυτισμού, συνδέονται τις περισσότερες φορές με προβλήματα στο έντερο. «Ακολουθώντας κάποια θεραπεία που στοχεύει στην αντιμετώπιση προβλημάτων του πεπτικού, άτομα με τέτοιου είδους διαταραχές συνήθως βελτιώνουν σημαντικά τη συνολική κατάστασή τους» λέει ο ειδικός.

Στο βιβλίο της The Mood Cure η Julia Ross, κλινική ψυχολόγος που ειδικεύεται στις διατροφικές διαταραχές, εξηγεί ότι τα αμινοξέα –τα συστατικά από τα οποία «κατασκευάζονται οι νευροδιαβιβαστές– μπορούν να διορθώσουν προβλήματα που συνδέονται με το συναίσθημα.

«Έτσι, ο εγκέφαλός σου βασίζεται στην πρωτεΐνη, τη μόνη διατροφική πηγή αμινοξέων, για να συνθέσει όλα τα χημικά που επιδρούν στη διάθεση» τονίζει η συγγραφέας.

«Εάν δεν προσλαμβάνεις αρκετή, δε θα μπορείς να παρασκευάσεις αυτά τα ζωτικής σημασίας χημικά».

Ένας καλός τρόπος για να παρέχεις στο σώμα σου επαρκή επίπεδα αμινοξέων –πολλά από τα οποία ο οργανισμός δεν μπορεί να παράξει– είναι να συμπεριλαμβάνεις πρωτεΐνη σε κάθε σου γεύμα. Το ψάρι, το αβγό, το κοτόπουλο και το μοσχάρι περιέχουν και τα 22 αμινοξέα.

Όταν η ενέργειά σου κάνει «κοιλιά»

Νιώθεις συνεχώς εξαντλημένη και το αποδίδεις στο στρες, στην κακή διατροφή και τις αυξημένες υποχρεώσεις σου. Έχεις σκεφτεί όμως ότι μπορεί το πρόβλημα να ξεκινάει (και πάλι) από το πεπτικό σύστημά σου; Το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης (ΣΧΚ) έχει πρόσφατα συσχετιστεί με την έλλειψη ισορροπίας στα βακτήρια του εντέρου. Σύμφωνα με έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, τα χαμηλά επίπεδα των βακτηρίων Lactobacillus και Bifidobacteria στο έντερο είναι πιθανό να προξενούν συμπτώματα ΣΧΚ.

 

«Τα βακτήρια του εντέρου επικοινωνούν με το νευρικό σύστημα μέσω του πνευμονογαστρικού νεύρου, οπότε έχουν πράγματι την ικανότητα να επηρεάζουν τη διάθεση» επισημαίνει ο ειδικός. Τα ίδια βακτήρια συνδιαλέγονται, επίσης, με το ανοσοποιητικό σύστημα, που σε μεγάλο βαθμό βρίσκεται στο έντερο.

«Έρευνα δείχνει πως ασθενείς με ΣΧΚ και άλλες αποκαλούμενες λειτουργικές σωματικές διαταραχές έχουν διαφοροποιήσεις στην εντερική μικροβιακή χλωρίδα» τονίζει ο δρ A. Venket Rao, ερευνητής στο Τμήμα Διατροφικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο.

Φρόντισε το πεπτικό σου
Ακολούθησε αυτό το πρόγραμμα 2 μηνών για να διασφαλίσεις την υγεία της εντερικής χλωρίδας και γενικά του πεπτικού συστήματός σου. Θα σε βοηθήσει να νιώσεις καλύτερα σωματικά και θα βελτιώσει τη διάθεσή σου. Τρώγε πέντε γεύματα την ημέρα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό και δύο σνακ). Προτίμησε καθένα από τα γεύματά σου να μην περιλαμβάνει μεγάλη ποικιλία τροφών.

Για το πρωινό σου διάλεξε τις περισσότερες ημέρες 1 κεσεδάκι γιαούρτι με προβιοτικά και 30-40 γραμμάρια δημητριακά ολικής αλέσεως. Είναι καλύτερο να τρως τις τροφές που είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες το μεσημέρι και τις πρωτεϊνούχες το βράδυ. Συνδύασέ τες με σαλάτα.

Μπορείς να τρως φρούτα, αλλά ως δεκατιανό ή απογευματινό και όχι μαζί με το φαγητό σου. Τα σάκχαρα που περιέχουν προκαλούν ζυμώσεις στο πεπτικό σύστημα και, αν τα φας πολύ κοντά στο γεύμα ή στο δείπνο σου, θα σου προκαλέσουν δυσάρεστο φούσκωμα.
Εμπλούτισε τη διατροφή σου με τροφές που περιέχουν το βακτήριο Lactobacilus acidophilus (όπως κρεμμύδι, ντομάτα, κριθάρι) το οποίο προλαμβάνει την ανάπτυξη παθογόνων μικροοργανισμών στο έντερο, όπως η candida.

Εάν δεν επιλέγεις συχνά αυτές τις τροφές, ίσως χρειαστεί να πάρεις ένα συμπλήρωμα διατροφής. Περιόρισε όσο το δυνατόν περισσότερο τις τροφές που είναι ιδιαίτερα πλούσιες σε λιπαρά, όπως οι πολύ πλούσιες σάλτσες και τα τηγανητά.

Μην παίρνεις φάρμακα, ιδιαίτερα αντιβιοτικά και όσα περιέχουν κορτιζόνη, παρά μόνο αν είναι εντελώς απαραίτητα και τα έχει συστήσει ο γιατρός σου.
Πιες πολύ νερό, καθώς βοηθά τον οργανισμό να απομακρύνει τις τοξίνες.

Φρόντισε να γυμνάζεσαι τακτικά. Η άσκηση συμβάλλει στην αποτοξίνωση μέσω της έκκρισης ιδρώτα αλλά και στην καλή κινητικότητα του εντέρου.

Διώξε, όσο είναι δυνατόν, το άγχος. Τα αρνητικά συναισθήματα και το στρες επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του πεπτικού και μια από τις πρώτες συμβουλές που θα σου δώσει ο γιατρός σου σε περίπτωση που έχεις προβλήματα είναι να προσπαθήσεις να χαλαρώσεις!

www.shape.gr

8 BILLION ACIDOPHILUS & BIFIDUS.Καθαρό στομάχι, έντερο, βελτιωμένη εντερική χλωρίδα.

Άκορος. Το ειδικό ίαμα για τον τυμπανισμό.

Διαβάστε ακόμα