Brain Food: Τροφές που θρέφουν  το μυαλό.

Brain Food: Τροφές που θρέφουν το μυαλό.

Η έκφραση «food for thought» αποκτά κυριολεκτική σημασία με τις «έξυπνες τροφές», που αποδειγμένα βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου
top article

Όπως το στομάχι, οι μύες και η καρδιά μας θρέφονται από τα συστατικά των τροφών, το ίδιο συμβαίνει και με τον εγκέφαλο, το όργανο που ελέγχει ολόκληρη την ύπαρξή μας. Και ενώ δεν υπάρχει κάποιο μαγικό χάπι που να ενεργοποιεί τις γνωστικές μας ικανότητες, να ενισχύει τη μνήμη μας, να επιβραδύνει τη γήρανση και την άνοια, να χαρίζει διαύγεια και ενέργεια, υπάρχουν καταπληκτικές τροφές -που η μεσογειακή διατροφή μάλιστα διαθέτει σε αφθονία-, οι οποίες αποδεδειγμένα βελτιώνουν τη λειτουργία του. Αρκεί να τις συμπεριλάβεις στο εβδομαδιαίο σου διαιτολόγιο για μακροπρόθεσμα οφέλη.

Μυρτώ Μήτσιου 

Λιπαρά ψάρια
Τα θαλασσινά, όπως οι σαρδέλες, ο τόνος και ο σολομός έχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, brain boosters θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για την υγεία του μυαλού. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, βοηθούν στη μετάδοση σημάτων μεταξύ των κυττάρων του εγκεφάλου και κατά συνέπεια τη μνήμη και την ικανότητα να εστιάζουμε. Σύμφωνα μάλιστα με μια έρευνα του Πανεπιστημίου Tuft, όσοι τρώνε 3 φορές την εβδομάδα ψάρια, μειώνουν την πιθανότητα για Αλτσχάιμερ κατά 39%.

Λαχανικά
Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά περιέχουν φυλλικό οξύ, το οποίο ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β, η έλλειψη του οποίου συνδέεται με έλλειψη διάθεσης, αίσθημα κόπωσης, μη διαυγή σκέψη κ.ά. Εκτός από τα φυλλώδη λαχανικά όμως και το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών και σχεδόν όλα όσα βρίσκουμε στον πάγκο του μανάβη περιέχουν πληθώρα αντιοξειδωτικών, όπως η βιταμίνη C και καροτενοειδή που προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες, δηλαδή τα “απορρίμματα” του σώματος, όταν τα κύτταρα χρησιμοποιούν καύσιμα για να παράγουν ενέργεια. Ο εγκέφαλος είναι ιδιαίτερα ευάλωτος στην καταστροφή από τις ελεύθερες ρίζες και τα αντιοξειδωτικά τις αφοπλίζουν.

Φασόλια
Αποτελούν μία από τις πιο ολοκληρωμένες τροφές και κάνουν καλό τόσο στον οργανισμό, όσο και στην τσέπη μας, καθώς περιέχουν ίνες, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και πρωτεΐνες, καθόλου λιπαρά και ζάχαρα, κάνουν τον οργανισμό μας να λειτουργεί ρολόι και είναι πάμφθηνα βγάζοντας πολλές μερίδες φαγητού. Το σημαντικότερο είναι ότι απελευθερώνουν αργά και σταθερά γλυκόζη στον εγκέφαλο, που σημαίνει ενέργεια όλη μέρα, χωρίς υπογλυκαιμίες.

Ξηροί καρποί
Περιέχουν πρωτεΐνες, υψηλή ποσότητα ινών και είναι πλούσια σε καλά λιπαρά. Είναι ιδανικά για άμεση ενέργεια που κρατάει για ώρα. Περιέχουν, επίσης, πολλή βιταμίνη Ε, απαραίτητη για την γνωστική λειτουργία. Προτίμησε τα ωμά φουντούκια, τα κάσιους, τα αμύγδαλα και τα καρύδια. Τα μακαντέμια νατς έχουν την ίδια θρεπτική αξία, αλλά περισσότερα λιπαρά από τους άλλους ξηρούς καρπούς. Οι ξηροί καρποί που πρέπει να αποφεύγεις είναι τα φιστίκια. Εκτός από το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι είναι αλλεργικοί, έχουν τα λιγότερα καλά λιπαρά και συνήθως πολύ αλάτι.

Σπόροι
Δοκίμασε σουσάμι, λιναρόσπορο, ηλιόσπορους και ταχίνι, που περιέχουν πολλή πρωτεΐνη, καλά λιπαρά και βιταμίνη Ε, αντιοξειδωτικά που καταπολεμούν το άγχος, αλλά και σημαντικά στοιχεία που ενεργοποιούν τον εγκέφαλο, όπως το μαγνήσιο.

Σοκολάτα
Εκτός από άκρως απολαυστική η μαύρη σοκολάτα (με τουλάχιστον 70% κακάο) περιέχει φλαβονοειδή, αντιοξειδωτικά και μαγνήσιο, που συνδέονται με την υγεία του εγκεφάλου. Επίσης έχει τη σωστή ποσότητα καφεΐνης. Η σοκολάτα στέλνει την σεροτονίνη στους “πάνω ορόφους” και σε κάνει να νιώθεις άμεσα ευεξία. Άλλες τροφές πλούσιες σε φλαβονοειδή είναι τα μήλα, τα λευκά και κόκκινα σταφύλια, το κόκκινο κρασί, τα κρεμμύδια, το τσάι και η μπίρα.

Αβοκάντο
Τα λιπαρά του αβοκάντο χαρακτηρίζονται ως το λάδι των Αμερικανών. Η φυτική αυτή μορφή λιπαρών περιέχει αντοξειδωτικά, που -μεταξύ άλλων- βοηθούν και στην αντιμετώπιση του διαβήτη και της υψηλής πίεσης, διατηρώντας παράλληλα και τη νεότητα του μυαλού.

Κάρι
Αυτό το ισχυρό μπαχαρικό της ινδικής και ταϊλανδέζικης κουζίνας καταπολεμά τις φλεγμονές. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες σε ζώα, η κουρκουμίνη, το βασικό δραστικό συστατικό του κάρι, απομακρύνει τις αμυλοειδείς πλάκες, πρωτεΐνες στον εγκέφαλο που συμβάλλουν στην εξασθένιση των νευρωνικών κυκλωμάτων, οδηγώντας τελικά σε συμπτώματα άνοιας.

Blueberries
Πλούσια σε ίνες, αντιοξειδωτικά και χαμηλά σε γλυκαιμικό δείκτη, αυτού του είδους τα μούρα είναι η καλύτερη τροφή για το μυαλό. Θεωρείται ότι μειώνουν τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ, βελτιώνουν τη μνήμη και την ικανότητα μάθησης και είναι από τις καλύτερες τροφές κατά του στρες. Όχι φυσικά τα αποξηραμένα και με ζάχαρη, αλλά τα φρέσκα. Όταν δεν είναι η εποχή τους, πάρε κράνα, σταφύλια, γκότζι μπέρι, βατόμουρα, φράουλες ή κεράσια.

Καφές
Μας ξυπνάει, μας τονώνει, μας χαρίζει ενέργεια. Και σύμφωνα με καινούργια στοιχεία ο καφές προκαλεί κάτι σαν “ηλεκτρικό τράνταγμα” στο πίσω μέρος του εγκεφάλου δυναμώνοντας τις συνάψεις που συνδέονται με τη μάθηση και την ικανότητα μνήμης. Αρκεί να μην το παρακάνεις. 2-3 κούπες είναι αρκετές. Και φυσικά, εξαιρούνται οι καφέδες με θερμίδες πάστας (frapuccino).

Ρόδι
Προτίμησε το φρούτο αντί για το χυμό για περισσότερες φυτικές ίνες. Περιέχουν αντιοξειδωτικά όμοια με εκείνα των blueberries, απαραίτητα για την υγεία του εγκεφάλου. Ο εγκέφαλος είναι το πρώτο όργανο που νιώθει τα αποτελέσματα του άγχους, γι’ αυτό ό,τι κάνεις για να το απενεργοποιείς είναι έξυπνη επιλογή.

Ελαιόλαδο
To «μέγα θεραπευτικό» σύμφωνα με τον Ιπποκράτη, ανάμεσα σε πολλά άλλα έχει αντιοξειδωτικά, είναι μία από τις καλύτερες πηγές καλών μονοακόρεστων λιπαρών, αυξάνει την καλή και μειώνει την κακή χοληστερόλη και έχει αποδειχτεί ότι επιβραδύνει τη γήρανση του εγκεφάλου.

Ντομάτες
Περιέχουν βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, δρουν προστατευτικά κατά του καρκίνου, ρυθμίζουν τα επίπεδα ζαχάρου, είναι πολύ πλούσιες σε βιταμίνη Ε, θειαμίνη, νιασίνη, βιταμίνη Β6, φολικό, μαγνήσιο, φώσφορο, χαλκό και β-καροτένιο. Με λίγα λόγια είναι η Σούπερ Τροφή, με πολύπλευρη θετική επιρροή στον οργανισμό μας. Ο συνδυασμός μάλιστα του ελαιόλαδου με τη ντομάτα αυξάνει τις αντιοξειδωτικές ουσίες,γιατί εκχυλίζεται το λυκοπένιο, που μπορεί να απορροφήσει ο οργανισμός μας.

Νερό
Η σωστή ενυδάτωση βοηθάει τον οργανισμό μας να λειτουργεί καλύτερα σε όλα τα επίπεδα. Ειδικά για τον εγκέφαλο όμως, μια πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου East London απέδειξε ότι όσοι πίνουν αρκετό νερό βοηθούν τον εγκέφαλο να λειτουργήσει κατά 14% γρηγορότερα.

Και οι ουσίες με αντίθετα αποτελέσματα

Αλκοόλ: Πυροδοτεί μεταβολές στη σύνθεση των μεμβρανών των κυττάρων βλάπτοντας σημαντικά την υγεία του εγκεφάλου.

Ζάχαρη: Εκτός από το γεγονός ότι ευθύνεται για διαβήτη και παχυσαρκία, η μεγάλη κατανάλωση ζάχαρης επιβραδύνει τις εγκεφαλικές λειτουργίες χειροτερεύοντας την μνήμη.

Νικοτίνη: Είναι τοξική ουσία που περιορίζει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο και επηρεάζει διάφορες περιοχές του προκαλώντας αλλαγές σε ολόκληρο το σώμα παρόμοιες με αυτές που προκαλεί το άγχος.

Ευχαριστούμε για τη βοήθεια τη Δρα Μαρία Ψωμά, ιατρό-βιοπαθολόγο, Διδάκτορα Πανεπιστημίου Αθηνών, Ιατρική και Χειρουργική της Παχυσαρκίας, Board Certified στην Ιατρική της Αντιγήρανσης, Μέλος της American Society of Nutrition, Μέλος της Διεθνούς Εταιρείας Διατροφογενετικής, www.psoma.gr

www.madamefigaro.gr

Υπερτροφές απο τα μυστικά ομορφιάς.

 

 

Διαβάστε ακόμα