Γυναίκες σε εμμηνόπαυση

Γυναίκες σε εμμηνόπαυση

Και ξαφνικά αρχίζεις να θες να φας δύο μερίδες. Στην αρχή δεν το καταλαβαίνεις πως αποζητάς πιο λιπαρές τροφές. Οταν πια συνειδητοποιήσεις πως χρειάζεσαι μεγάλες ποσότητες τροφής για να χορτάσεις και νιώθεις κάτι επιθέσεις πείνας άγνωστες μέχρι πρότινος, έχεις αρχίσει ήδη να παχαίνεις. Αυτό λέγεται «γυναίκες σε εμμηνόπαυση».

Αλίκη Πανοπούλου*

Φρίκη! Έχεις όλες αυτές τις αλλαγές στο σώμα, που τις βλέπεις αλλά και τις αισθάνεσαι, έχεις και αυτή την τεράστια πείνα που σε μεταμορφώνει σε βόα, που θέλει να κατασπαράξει ένα βόδι και να αποσυρθεί στη γωνιά του για να αποκοιμηθεί…

Οχι όλα, μα τα περισσότερα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης οφείλονται στα κυμαινόμενα επίπεδα οιστρογόνων.

Τα οιστρογόνα παίζουν σημαντικό ρόλο στον έλεγχο του βάρους. Επηρεάζουν το πόσο δραστήριες είμαστε, την όρεξή μας και τα τρόφιμα που αναζητάμε. Η μείωση των οιστρογόνων αλλάζει την κατανομή του λίπους, που πλέον συσσωρεύεται στην κοιλιά αντί να συσσωρεύεται στους γοφούς και αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιοπάθειες και διαβήτη.

Κάθε μήνα, το επίπεδο των γυναικείων ορμονών, των οιστρογόνων, αυξάνεται κατά το πρώιμο στάδιο του κύκλου και αυτή η αύξηση διεγείρει την ανάπτυξη του ωαρίου, το οποίο απελευθερώνεται από τη μία ή από την άλλη ωοθήκη μας στο μέσον του κύκλου. Εν συνεχεία, μετά την ωοθυλακιορρηξία, η προγεστερόνη διεγείρει την ανάπτυξη και πάχυνση του ενδομητρίου.

Αυτή η διεργασία είναι απαραίτητη σε περίπτωση εγκυμοσύνης. Εφόσον το ωάριο δεν γονιμοποιηθεί από κάποιο σπερματοζωάριο, νεκρώνεται και, μαζί με μέρος του ενδομητρικού βλεννογόνου, απορρίπτεται ως εμμηνορρυσία.

Στη διάρκεια της προεμμηνόπαυσης και φτάνοντας στην εμμηνόπαυση, τα μηνιαία επίπεδα των οιστρογόνων γίνονται όλο και πιο ακανόνιστα, σταματά η απελευθέρωση ωαρίων και οι εμμηνορρυσίες διακόπτονται. Οταν πια είναι χαμηλά τα επίπεδα οιστρογόνων, εμφανίζονται τα συμπτώματα των εξάψεων και των νυχτερινών εφιδρώσεων.

Κοιτιέσαι στον καθρέφτη και παρακολουθείς τις αλλαγές στην επιδερμίδα σου και στα μαλλιά σου. Σαν να περπατάς στην έρημο κι έχεις αφυδατωθεί, «στεγνώνεις», ενώ ζεσταίνεσαι πάρα πολύ!

Χωρίς τα οιστρογόνα, το δέρμα γίνεται ξηρό χάνοντας την ελαστικότητά του, με αποτέλεσμα οι ρυτίδες να είναι πιο έντονες, τα μαλλιά πιο λεπτά. Μπορεί να έχεις ξηροφθαλμία, να μην κοιμάσαι καλά το βράδυ, να ξυπνάς κάποια πρωινά και να σου φαίνονται όλα μαύρα ή να έχεις πονοκέφαλο. Να ξαφνιάζεσαι που έχεις χάσει τη μέση δαχτυλίδι και την όρεξη για σεξ.

Το χειρότερο όμως είναι πως δεν σε καταλαβαίνει κανείς ότι μεταμορφώνεσαι σε κάποια άλλη, αφού όλοι σου λένε «δεν είναι τίποτα, συμπτώματα εμμηνόπαυσης έχεις».

Αν έχεις και διαταραχή βάρους, ίσως είσαι σε πιο δύσκολη θέση από κάποια που δεν είχε παραπάνω κιλά. Τι κάνουμε λοιπόν;

Μετάβαση
Η περίοδος αυτή είναι μια αλλαγή· μια μετάβαση. Σαν να διασχίζεις μια γέφυρα για να πας σε κάποιο άλλο μέρος. Πώς διασχίζει κανείς μια γέφυρα; Περπατώντας, περπατώντας διαρκώς. Και ποδήλατο μπορείς να χρησιμοποιήσεις και τροχάδην μπορείς να πας, φανταστείτε όμως πως δεν σας συμφέρει να διασχίσετε τη γέφυρα με αυτοκίνητο!

Κι έτσι όπως είσαι πρησμένη, με φουσκώματα κοιλιακά τις περισσότερες μέρες του μήνα και με διάθεση βαριεστημένη και «βαριά» στο σώμα, αποχαιρέτα τα οιστρογόνα που σε προστάτευαν και βρες άλλους τρόπους για να μην πάθεις οστεοπόρωση, να μην αποκτήσεις καρδιαγγειακό νόσημα. Δύο βασικά εργαλεία έχεις: περπάτημα και κατάλληλη διατροφή.

Ψάξε και βρες αμύγδαλα (μαγνήσιο, βοηθά στη βελτίωση της διάθεσης), αναζήτησε τυρί σόγιας τόφου (ισοφλαβόνες, φυτοοιστρογόνα), ενσωμάτωσε τα φασόλια στη διατροφή σου (φασολάδα, το εθνικό μας φαγητό, ασβέστιο), ζήτησε από κάποιον –αν εσύ βαριέσαι– να σου κόβει δύο σαλάτες την ημέρα (βιταμίνες, ιχνοστοιχεία), μάθε για τα προβιοτικά (που βοηθούν στην ισορροπία της χλωρίδας του εντέρου και καταπολεμούν τα φουσκώματα), μαγείρεψε λαχανοντολμάδες με καστανό ρύζι, γεμιστά με κεχρί, ριζότο με πιπεριές και φαγόπυρο, σπανάκι με κινόα (γιατί τα δημητριακά ολικής άλεσης, πέρα από τη διατροφική τους αξία, θα σε κρατήσουν χορτάτη περισσότερο χρόνο).

Ε, κι όταν μεταμορφώνεσαι από βόα σε λύκο και θες να τα φας όλα, ένα γλυκό με λιπαρή παχιά γεύση που θα σε γεμίσει είναι το: ανακατεύω μπανάνα, ταχίνι, κακάο στο μπολ, κι αν το θέλω πιο γλυκό, προσθέτω και μέλι.

Έρευνες αποδεικνύουν πως, όταν δεν προσλαμβάνεις αρκετό ασβέστιο, έχεις παραπάνω λίπος στο σώμα και δυσκολεύεσαι περισσότερο από άλλους να ελέγξεις την όρεξή σου.

Μπορείς, λοιπόν, να βρεις ισχυρές πηγές ασβεστίου στις εξής τροφές: πράσινα λαχανικά –όπως μπρόκολο, σέσκουλα, λάχανο σγουρό (kale)–, σαρδέλες, αμύγδαλα, φασόλια, σουσάμι. Δώσε σημασία στο σουσάμι, γιατί περιέχει, εκτός από ασβέστιο, και βιταμίνες Κ και D, μαγνήσιο και φώσφορο.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτρέπει να καταναλώνει κανείς καθημερινά 1/3 του φλιτζανιού σουσάμι (50 γρ.), είτε αλεσμένο είτε σε μορφή ταχινιού. Το σγουρό λάχανο είναι πλούσιο στην πολύ απαραίτητη βιταμίνη Κ.

Σε έρευνες in-vitro, η βιταμίνη D ενισχύει την οστική πρωτεΐνη που εξαρτάται από τη βιταμίνη Κ και προκαλεί σχηματισμό οστού με αύξηση της έκφρασης των γονιδίων των οστεοβλαστών.

Είναι ιδιαίτερη η σημασία της βιταμίνης D στην εμμηνοπαυσιακή περίοδο της ζωής μας, γιατί είναι απαραίτητη στη ρύθμιση του ασβεστίου. Θα τη βρεις στα λιπαρά ψάρια –προτίμησε σαρδέλες ή κολιό, δυστυχώς τα μεγάλα λιπαρά ψάρια έχουν υδράργυρο που είναι τοξικός (ανήκει στα βαρέα μέταλλα)–, στα αυγά, στο ιχθυέλαιο και… στον ήλιο· γι’ αυτό καθίστε και λιαστείτε σαν τη γάτα!

Τι να κάνεις; Εχεις αναγκαστικά εισέλθει στη γέφυρα και τη διαβαίνεις για να περάσεις στην απέναντι πλευρά· δεν έχεις επιλογή, πίσω δεν μπορείς να γυρίσεις. Τι θα κάνεις; Θα σταθείς στη μέση της γέφυρας, ακίνητη, και ούτε μπρος ούτε πίσω; Γίνεται; Τι περιμένεις; Προχώρα πεζή, ψιλοκουβεντιάζοντας με τον ήλιο κι έχοντας αμύγδαλα (ωμά) στην τσέπη…

Συνταγή:
Το ραντίτσιο είναι ένα λαχανικό γεμάτο βιταμίνη Κ. Μια συνταγή για ψητό ραντίτσιο από τον Αρη Πετρετζίκη· ας τη δοκιμάσουμε!

Συστατικά: 2 τεμάχια ραντίτσιο, 1 κ.σ. ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι, 1 κ.σ. ξίδι μπαλσάμικο.

Εκτέλεση: Κόβουμε στα 2 το ραντίτσιο – ή στα 4, αν είναι πολύ μεγάλο. Λαδώνουμε και αλατοπιπερώνουμε καλά τα κομμάτια. Ψήνουμε στη σχάρα σε μέτρια φωτιά για 10 λεπτά, μέχρι να μαλακώσει και να γλυκάνει. Σερβίρουμε ραντίζοντάς το απλώς με λίγο ελαιόλαδο και ξίδι μπαλσάμικο.

*Σύμβουλος διατροφής

alpanopoulou@gmail.com

www.efsyn.gr

Έλαιο – Λευκή Πεύκη. Εμμηνόπαυση χωρίς γήρανση!

Σέρουμ Ματιών Λίφτινγκ Άμεσης Δράσης. Τιμή προσφοράς.

Σέρουμ πεπτιδίων. Η επανάσταση στην ανάπλαση.

Ενισχυμένη Μαύρη Πεύκη. Ισχυρότερη σύσφιξη και ανόρθωση!

Αλχιμήλλη. Το γυναικείο βότανο.

Διαβάστε ακόμα