Γιατί ξεχνάω συνέχεια; Πρέπει να ανησυχώ;

Γιατί ξεχνάω συνέχεια; Πρέπει να ανησυχώ;

«Γιατί ξεχνάω συνέχεια;», «Γιατί δυσκολεύομαι να θυμηθώ κάποια πράγματα;» ή «Για ποιο λόγο έχω πρόβλημα με την ανάκληση ονομάτων και συμβάντων;».

Εάν έχει συμβεί να αναρωτιέσαι κάτι από τα ανωτέρω, τότε πρέπει να διαβάσεις αυτό το άρθρο. Το περιοδικό Δυναμική Γυναίκα έχει να σου δώσει ορισμένες απαντήσεις που έχουν προκύψει από επιστημονικές έρευνες σχετικά με το γιατί μπορεί κάποιος να ξεχνάει εύκολα και συχνά.

Από Ιωάννα Φωτοπούλου

Γιατί ξεχνάω συνέχεια; – Απαντήσεις στο καίριο αυτό ερώτημα

1) Η συστηματική έλλειψη ύπνου αποτελεί μία συχνή απάντηση στο «γιατί ξεχνάω συνέχεια»

Από τους συνηθέστερους λόγους που μπορούν να εξηγήσουν εν μέρει ή εξ ολοκλήρου το «γιατί ξεχνάω συνέχεια;» είναι ο ελλιπής ύπνος.

Ο σημαντικός ρόλος του ύπνου και πόσο πρέπει να κοιμάσαι

Ο ύπνος αποτελεί το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο εγκέφαλος αναπροσαρμόζεται, «ξεκουράζεται», βελτιώνει τη λειτουργία του. Οι ειδικοί θεωρούν τον επαρκή ύπνο μείζονος σημασίας για τη γενικότερη υγεία του εγκεφάλου. Ενοχλώντας τον φυσικό κύκλο ύπνου του σώματος, αυξάνονται οι πιθανότητες για δυσκολίες στη μνήμη αλλά και στις γνωστικές δυσλειτουργίες συλλήβδην. Γιατί επηρεάζει τις διαδικασίες που ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει μνήμες.

Να κοιμάσαι 7 – 9 ώρες ημερησίως. Αν οι υποχρεώσεις ή οι συνθήκες δε σου επιτρέπουν να καλύπτεις αυτό το χρονικό διάστημα, σαφώς και μπορείς να συμπληρώνεις μέχρι 2 ώρες ύπνου το μεσημέρι. Επίσης, είναι βοηθητικό για την καλή ποιότητα ύπνου να κοιμάσαι με τον σωστό τρόπο. Συνιστάται η δροσερή θερμοκρασία στο δωμάτιο, ελαφριά ρούχα, καθαρά κλινοσκεπάσματα και οι σωστές στάσεις ύπνου. Πάρε συμβουλές κι από το άρθρο: Αντιμετώπιση αϋπνίας – 12 Αποτελεσματικές πρακτικές.

2) Το χρόνιο άγχος έχει συνδεθεί άμεσα με τη γνωστική λειτουργία της μνήμης
Το άγχος δεν είναι ωφέλιμο για την υγεία μας – ψυχική και οργανική – ούτε για τη μνήμη μας. Το χρόνιο άγχος έχει βρεθεί πως επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα του εγκεφάλου να ανασύρει πληροφορίες.

Ο αρνητικός αντίκτυπος της κορτιζόλης & πώς να μειώσεις το άγχος
Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Neuroscience, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αϊόβα βρήκαν ότι η κορτιζόλη, η οποία εκκρίνεται όταν νιώθουμε άγχος, προκαλεί βραχυπρόθεσμη απώλεια μνήμης.

Ο επαρκής ύπνος, ο καλός προγραμματισμός της επόμενης ημέρας, η σωματική άσκηση, το υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο και οι επισκέψεις σε ψυχολόγο συνιστούν ορισμένους τρόπους για να μειώσεις το άγχος που ίσως σε κυριεύει. Δες περισσότερα στον εξής σύνδεσμο: Πώς να διώξω το άγχος με δική μου προσπάθεια.

3) Αποτυχία κατά την αποθήκευση μιας πληροφορίας σημαίνει και δυσκολία ή αποτυχία στην ανάκλησή της

Αναφερόμαστε στη θεωρία με όνομα failure to store. Πρόκειται για το συχνότατο φαινόμενο που συνάδει με αυτό που λέει χαρακτηριστικά το τραγούδι «Σ’ έχω δει κάπου κάπου σε ξέρω…»!

Πώς αυτό το φαινόμενο εξηγεί το ερώτημά σου «Γιατί ξεχνάω συνέχεια;»
Λαμβάνεις ένα ερέθισμα μέσω των αισθητήριων οργάνων σου, π.χ. με τα μάτια βλέπεις την μορφή κάποιου ή με τα αυτιά ακούς μια μελωδία. Όταν έρχεται η ώρα να ανακαλέσεις την μορφή αυτού του ατόμου ή το ρυθμού εκείνου του κομματιού, αδυνατείς. Αρχίζει η άνοια ή μήπως έχεις πέσει θύμα του φαινομένου της αποτυχημένης αποθήκευσης της πληροφορίας; Το πιο πιθανό είναι το δεύτερο. Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησης, θα δώσουμε τη δική μας τοποθέτηση στην τελευταία ενότητα του άρθρου.

Τι συνέβη, λοιπόν; Πιθανώς η πληροφορία που εξέλαβες να κωδικοποιήθηκε ελλιπώς ή λανθασμένα. Μια πληροφορία μπορεί να καταχωρηθεί λανθασμένα ή ελλιπώς όταν:

 

-έχει εμφανιστεί έλλειψη ή διάσπαση προσοχής κατά την παρατήρηση του ερεθίσματος
-κάτι έχει παρεμβληθεί
-η πληροφορία αυτή δεν ήταν σημαντική ή ιδιαίτερη προκειμένου να ξεχωρίσει από άλλες παρόμοιες.

Ως απόρροια αυτού, όταν προσπαθήσεις να την ανακαλέσεις, ίσως να μην μπορέσεις καθόλου. Ίσως και να τη θυμηθείς μερικώς. Μάλιστα, εάν συντρέχουν κι άλλοι παράγοντες όπως το ότι δεν τρέφεσαι και δεν κοιμάσαι καλά, τότε αυξάνονται οι πιθανότητες να μην μπορείς να θυμηθείς αυτό που θέλεις.

4) Η ανθυγιεινή διατροφή και τα βραδινά τσιμπολογήματα
Η κακή διατροφή συνδέεται άρρηκτα με ο,τιδήποτε αφορά την υγεία μας, ψυχική και σωματική. Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλές έρευνες τη συγκαταλέγουν στους αιτιολογικούς παράγοντες για τη δυσκολία στη μνήμη.

Ενδεικτικά, θα αναφερθούμε σε μία έρευνα που αφορούσε μία κατηγορία «κακής» διατροφής: τα βραδινά τσιμπολογήματα. Σύμφωνα με τα ευρήματα, όταν το γεμίζεις παραπάνω το στομάχι σου και μάλιστα την ώρα που χρειάζεσαι ύπνο, τότε δρας στην ουσία ενάντια στις γνωστικές σου λειτουργίες. Οι βραδινές λιγούρες προκαλούν ανεπάρκεια στην περιοχή του εγκεφάλου που ελέγχει τη μνήμη και την μάθηση. Στον λεγόμενο ιππόκαμπο.

5) Ζάχαρη, γλυκά & Μνήμη: μπορούν να συνδεθούν;
Η απάντηση είναι και επιστημονικά θετική. Μπορούν κάλλιστα η ζάχαρη και τα γλυκά γενικότερα να παίξουν σημαντικό ρόλο στις εγκεφαλικές λειτουργίες. Μία εκ των οποίων είναι και η μνήμη.

Αυτά που τρώμε επηρεάζουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε, επί της ουσίας. Μια διατροφή πλούσια σε ζάχαρη και γλυκά μεταβάλλει μακροπρόθεσμα την ικανότητα του εγκεφάλου να μαθαίνει, να αποθηκεύει και να ανακαλεί πληροφορίες.

Τα γλυκά είναι νόστιμα και φαντάζουν «επιβραβευτικά» εκ πρώτης όψεως. Όμως, μπορούν να παίξουν αρνητικό ρόλο ως προς τη λειτουργία του εγκεφάλου και δη ως προς την απώλεια της μνήμης. Ουκ ολίγες οι έρευνες που έχουν τονίσει τη σύνδεση μεταξύ ζαχαρούχων τροφίμων και ποτών με τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Με τι μπορείς να αντικαταστήσεις τα γλυκά και την πολλή ζάχαρη

Αν και έχουν γίνει πολύ της μόδας τα υποκατάστατα ζάχαρης, όπως η στέβια, ΔΕΝ τα προτείνουμε. Δεν έχουν περάσει χρόνια από τη συστηματική χρήση της ώστε να έχουν προλάβει να γίνουν διαχρονικές επιστημονικές έρευνες για τη δράση και τυχόν επιπτώσεις της κατανάλωσής τους.

Οπότε, οι διατροφολόγοι αναφέρουν τα φρούτα ως την καλύτερη πηγή φυσικών σακχάρων και αντικαταστάτη των γλυκών. Η μαύρη σοκολάτα και οι γκοφρέτες με μαύρη σοκολάτα που δεν έχουν πρόσθετες γλυκαντικές ουσίες προτείνονται ανεπιφύλακτα. Τέλος, χρειάζεται να αναφέρουμε τους ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα και τα καρύδια, αλλά και το λιναρόσπορο.

Εννοείται ότι οι περισσότεροι και οι περισσότερες δεν αντέχουμε χωρίς καθόλου γλυκά μες στην εβδομάδα. Οπότε, τι μπορείς να κάνεις; Να σκεφτείς το καλό του εαυτού σου, του μυαλού, του σώματος και της υγείας σου! 1 φορά την εβδομάδα να τρως ένα γλυκάκι, όποιο επιθυμείς και τις υπόλοιπες ημέρες να προτιμάς τα προαναφερόμενα.

6) Μήπως ζεις χωρίς σύντροφο;
Ερευνητές του Σουηδικού πανεπιστημίου του Orebro βρήκαν ότι τα άτομα που ζουν χωρίς ταίρι παρουσίαζαν δυσκολίες στη μνήμη τους. Δυσκολία να ανακαλέσουν πληροφορίες που σχετίζονται με συναισθήματα, αυτοβιογραφικά στοιχεία, δραστηριότητες, χρόνους και θέσεις. Επιπρόσθετα, μίλησαν για τους μεσήλικες που ζούσαν χωρίς σύντροφο. Διαπίστωσαν πως είχαν σχεδόν το διπλάσιο κίνδυνο να αναπτύξουν στη συνέχεια της ζωής τους γνωστική έκπτωση. Συγκριτικά πάντοτε με όσους συνομηλίκους ζούσαν με κάποιο ταίρι.

Καλή κι η μοναξιά ώρες – ώρες, ενώ για λίγους ανθρώπους φαίνεται να φαντάζει ιδανική. Εντούτοις, ο Αριστοτέλης έλεγε ότι ο άνθρωπος είναι φύσει κοινωνικό ον γι’ αυτό και σχηματίζει κοινωνίες και οικογένειες. Μήπως να δώσεις μια ακόμη ευκαιρία σε κάποιον να σε πλησιάσει περισσότερο;

7) Τέλος, αναλογίσου αν ασκείσαι μέσα στην ημέρα σου
Αναρωτιέσαι: «Γιατί ξεχνάω συνέχεια;». Θα σε καλέσουμε να αναρωτηθείς το εξής: «Γυμνάζεσαι μέσα στην εβδομάδα καθόλου; Ασκείσαι μέσα στην ημέρα σου ή κάνεις καθιστική ζωή;».

Έχει βρεθεί πως η δραστήρια ζωή, που περιλαμβάνει εκγύμναση και γενικότερα άσκηση, συμβάλλει θετικά στην μνήμη. Άτομα που γυμνάζονται, έστω και λίγες ώρες την εβδομάδα, δεν αναρωτιούνται εύκολα «Γιατί ξεχνάω συνέχεια;». Μιας που δεν βιώνουν αυτή τη δυσκολία στην ανάσυρση πληροφοριών.

Η σωματική άσκηση έχει άμεσο αντίκτυπο στην εγκεφαλική υγεία και λειτουργία.

Όπως οι επιστήμονες έχουν εντοπίσει, η τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο για γνωστική έκπτωση με την πάροδο των ετών. Ενώ ταυτόχρονα προστατεύει τον εγκέφαλο από τον εκφυλισμό.

Όταν οι ειδικοί αναφέρουν τη σωματική άσκηση, εξηγούν ότι αυτή μπορεί να εμπεριέχει οποιαδήποτε μορφή της. Από το περπάτημα, το τρέξιμο και το ποδήλατο, μέχρι την κολύμβηση, το γυμναστήριο, τις πολεμικές τέχνες και την αεροβική. Μάλιστα, για την αεροβική γυμναστική, γνωστή ως aerobic (exercise), συγκεκριμένες έρευνες έχουν αποδείξει την αποδοτικότητά της σε άτομα που βρίσκονται στις απαρχές της νόσου Alzheimer’s. Αλλά και κάθε γυμναστική άσκηση που ανεβάζει τους καρδιακούς παλμούς έχει βρεθεί ωφέλιμη για την εγκεφαλική υγεία.

Πρέπει, όμως, να ανησυχήσω όταν αντιληφθώ ότι έχω αρχίσει να ξεχνάω εύκολα;
Ένα ερώτημα που ίσως να έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία κι από το «γιατί ξεχνάω συνέχεια» είναι το παραπάνω. Το πότε, με απλά λόγια, χρειάζεται να αρχίσεις να ψάχνεσαι περισσότερο.

Για να μην τα πολυλογούμε, ΟΧΙ, δεν πρέπει να ανησυχήσεις μόλις παρατηρήσεις ότι ξεχνάς πράγματα. Ούτε αν παρατηρήσεις ότι δυσκολεύεσαι να τα ανακαλέσεις στη μνήμη σου.

Είναι πολύ καλό και ώριμο από πλευράς σου που παρατηρείς τον εαυτό σου και θέλεις να είσαι έτοιμη μην του συμβεί κάτι. ΔΕΝ υπάρχει, όμως, λόγος ανησυχίας, μιας και το «γιατί ξεχνάω συνέχεια;» που αναρωτιέσαι μπορεί να απαντάται πλήρως από εξηγήσεις όπως αυτές που σου δώσαμε. Λίγο η ανθυγιεινή διατροφή και η παραπανίσια ζάχαρη, λίγο το στρες, λίγο ο ανεπαρκής ύπνος… Όλα αυτά, όπως είδαμε, διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο στις γνωστικές λειτουργίες. Οπότε και πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπ’ όψιν και να προσμετρούνται όταν τυχόν αρχίσεις να φοβάσαι για το πώς είναι το μυαλό σου, μήπως αρχίζει η άνοια, κ.ο.κ.

www.dynamikhgynaika.gr

 

Βρώσιμο λάδι καρύδας 500ml σε σούπερ προσφορά – 8 ευρώ!

Διαβάστε ακόμα