Έντερο: Έξι σημάδια που «φωνάζουν» ότι υπάρχει πρόβλημα – Tι να κάνετε (Και 5 θαυματουργά βότανα για το πρόβλημα)

Έντερο: Έξι σημάδια που «φωνάζουν» ότι υπάρχει πρόβλημα – Tι να κάνετε (Και 5 θαυματουργά βότανα για το πρόβλημα)

Ποια απροσδόκητα σημάδια, από τις καούρες μέχρι τις διαταραχές ύπνου μπορεί να υποκρύπτουν διαταραγμένη λειτουργία του εντέρου και τι μπορείτε να κάνετε
«Βαρόμετρο» της συνολικής κατάστασης της υγείας μας και πεδίο δυναμικής επιστημονικής έρευνας αποτελεί η λειτουργία του εντέρου, με πληθώρα σύγχρονων μελετών να έχουν καταδείξει πως ένα υγιές έντερο αποτελεί σύμμαχο του ανοσοποιητικού συστήματος και της καρδιάς, αλλά και της διάθεσης και εν γένει της ψυχικής υγείας.

Ωστόσο, πολλές πτυχές του σύγχρονου τρόπου ζωής, όπως το στρες, ο ανεπαρκής ύπνος, η κατανάλωση τροφίμων επεξεργασμένων και υψηλής περιεκτικότητας σε σάκχαρα, καθώς και η λήψη αντιβίωσης, μπορούν να διαταράξουν τη σύνθεση του εντερικού μικροβιώματος (το σύνολο του μικροβιακού πληθυσμού που ζει στο έντερό μας).

Αυτό με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει άλλες πτυχές της υγείας μας, όπως την καρδιά, το ανοσοποιητικό σύστημα, τη λειτουργία του εγκεφάλου, τη διαδικασία της πέψης, το δέρμα, το βάρος, τα επίπεδα ορμονών, καθώς και την ικανότητα του οργανισμού να απορροφά θρεπτικές ουσίες.

Ας δούμε, λοιπόν, κάποια σημάδια ή συνήθειες που μπορεί να μαρτυρούν πως χρειάζεται να φροντίσουμε την υγεία του εντέρου.

Στομαχικές διαταραχές: Συμπτώματα όπως φούσκωμα, δυσκοιλιότητα, διάρροια και καούρα μπορεί να αποτελούν ενδείξεις κακής λειτουργίας του εντέρου.

Κακή διατροφή: Μια διατροφή που περιλαμβάνει μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων τροφίμων και πρόσθετα σάκχαρα μπορεί να μειώσει την ποσότητα των καλών βακτηρίων στο έντερο σας. Αυτή η ανισορροπία μπορεί με τη σειρά της να προκαλέσει αυξημένη επιθυμία για ζάχαρη, η οποία ίσως βλάψει ακόμη περισσότερο το έντερο.

Υψηλές ποσότητες εξευγενισμένων σακχάρων, ιδιαίτερα σιροπιού καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης, έχουν συνδεθεί με αυξημένη φλεγμονή στον οργανισμό.

Ακούσια εναλλαγή βάρους: Εάν παίρνετε ή χάνετε βάρος δίχως να έχετε κάνει αλλαγές στη διατροφή ή τη σωματική άσκηση, αυτό μπορεί να αποτελεί ένδειξη μη σωστής λειτουργίας του εντέρου, η οποία και δύναται να επηρεάσει την ικανότητα του οργανισμού να απορροφά θρεπτικά συστατικά, να ρυθμίζει το σάκχαρο στο αίμα και να αποθηκεύει λίπος.

Η απώλεια βάρους μπορεί να οφείλεται σε υπερανάπτυξη μικροβίων του εντέρου, ενώ η αύξηση βάρους ενδέχεται να οφείλεται σε αντίσταση στην ινσουλίνη ή στην επιθυμία υπερβολικής κατανάλωσης τροφής λόγω μειωμένης απορρόφησης θρεπτικών ουσιών.

Διαταραχές ύπνου ή διαρκής κόπωση: Η κακή λειτουργία του εντέρου μπορεί να συμβάλει στην εκδήλωση διαταραχών ύπνου που συνακόλουθα οδηγούν σε χρόνια κόπωση. Η σεροτονίνη, ορμόνη που επηρεάζει τη διάθεση και τον ύπνο, παράγεται κυρίως στο έντερο, εξ ου και εάν η λειτουργία του είναι διαταραγμένη μπορεί να επηρεαστεί και ο ύπνος σας.

Ερεθισμοί του δέρματος: Οι δερματικές παθήσεις όπως το έκζεμα μπορεί να σχετίζονται με ένα μη υγιές έντερο. Η φλεγμονή στο έντερο που προκαλείται από κακή διατροφή ή τροφικές αλλεργίες μπορεί να προκαλέσει αυξημένη «διαρροή» ορισμένων πρωτεϊνών στον οργανισμό, γεγονός που με τη σειρά του ενδέχεται να πυροδοτήσει ερεθισμούς στο δέρμα.

Δυσανεξία σε τρόφιμα: Είναι το αποτέλεσμα της δυσκολίας πέψης ορισμένων τροφίμων (διαφέρει από την τροφική αλλεργία, η οποία προκαλείται από αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος σε ορισμένα τρόφιμα).

Θεωρείται ότι η δυσανεξία σε κάποια τρόφιμα μπορεί να οφείλεται σε ανισορροπία βακτηρίων στο έντερο, γεγονός που δύναται να επιφέρει δυσκολία στην πέψη των τροφίμων αυτών και δυσάρεστα συμπτώματα όπως φούσκωμα, αέρια, διάρροια, κοιλιακό άλγος και ναυτία.

Τι μπορείτε να κάνετε

Φρένο στο άγχος: Το χρόνιο στρες είναι επιβλαβές για όλο τον οργανισμό, του εντέρου περιλαμβανομένου. Μερικοί τρόποι για να μειώσετε το άγχος μπορεί να περιλαμβάνουν διαλογισμό, περπάτημα, μασάζ, χρόνο με φίλους ή συγγενείς, διάχυση αιθέριων ελαίων, μείωση του καφέ, περισσότερο γέλιο, γιόγκα.

Κοιμηθείτε αρκετά: Ο ανεπαρκής ύπνος ή η κακή ποιότητα ύπνου μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία του εντέρου, και το αντίστροφο. Προσπαθήστε να κοιμάστε τουλάχιστον 7-8 ώρες τη νύχτα, και συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό εάν αντιμετωπίζετε επίμονα προβλήματα με τον ύπνο σας.

Μην τρώτε γρήγορα: Το να μασάτε καλά το φαγητό σας και να τρώτε πιο αργά τα γεύματά σας μπορεί να βοηθήσει στην πλήρη πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Μείνετε ενυδατωμένοι: Η κατανάλωση άφθονου νερού έχει αποδειχθεί ότι έχει ευεργετική επίδραση στην προστατευτική επένδυση του εντέρου, καθώς και στην ισορροπία των καλών βακτηρίων στο έντερο.

Δοκιμάστε προβιοτικά ή πρεβιοτικά: Η προσθήκη ενός προβιοτικού ή πρεβιοτικού συμπληρώματος στη διατροφή σας μπορεί να είναι ένας καλός τρόπος για να βελτιώσετε την υγεία του εντέρου σας. Συμβουλευτείτε πρώτα τον γιατρό σας.

Τα πρεβιοτικά παρέχουν «τροφή» που προορίζεται να προωθήσει την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων στο έντερο, ενώ τα προβιοτικά είναι ζωντανά καλά βακτήρια. Ωστόσο, δεν προορίζονται για όλους και θα πρέπει να συμβουλευτείτε πρώτα το γιατρό σας.

Ελέγξτε εάν έχετε δυσανεξία σε τρόφιμα: Εάν έχετε συμπτώματα όπως κράμπες, φούσκωμα, κοιλιακό άλγος, διάρροια, εξανθήματα, ναυτία, κόπωση ίσως υποκρύπτεται δυσανεξία σε κάποια τρόφιμα. Προσπαθήστε να αναγνωρίσετε ποια ή ποιες τροφές στη διατροφή σας μπορεί να ευθύνονται.

Αλλάξτε τη διατροφή σας: Η μείωση της ποσότητας των επεξεργασμένων, υψηλής περιεκτικότητας σε σάκχαρα και λιπαρά, τροφίμων μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη υγεία του εντέρου. Επιπλέον, η κατανάλωση πολλών φυτικών τροφών και άπαχης πρωτεΐνης μπορεί να επηρεάσει θετικά το έντερό σας. Μία διατροφή υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες έχει αποδειχθεί ότι συμβάλει σε μεγάλο βαθμό σε ένα υγιές εντερικό μικροβίωμα.

ygeiamou.gr

Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου: Πέντε θαυματουργά βότανα που ανακουφίζουν το φούσκωμα

Μάθετε ποια είναι τα κορυφαία βότανα που βάσει ερευνών, χαλαρώνουν και ανακουφίζουν από τα ενοχλητικά συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου όπως τα κοιλιακά άλγη, το φούσκωμα και ο μετεωρισμός
Τα ροφήματα βοτάνων αποτελούν πολύτιμο σύμμαχο στην ανακούφιση από τα συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου, τόσο με τη μυοχαλαρωτική τους δράση, άκρως σημαντική για τις κράμπες της κοιλιακής χώρας, όσο και με την αγχολυτική τους ιδιότητα – το στρες περιλαμβάνεται στους πλέον επιβαρυντικούς παράγοντες πρόκλησης συμπτωμάτων.

Επιπλέον, η κατανάλωση ζεστών αφεψημάτων συμβάλλει στην πέψη διπλά, τόσο με την πρόσληψη υγρών όσο και με τη θερμότητά τους.

Μπορείτε να δοκιμάσετε κάποιο από τα παρακάτω βότανα με την κορυφαία ανακουφιστική δράση, και να διακόψετε σε περίπτωση που νιώσετε οποιαδήποτε ενόχληση. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, εάν τα συμπτώματα του συνδρόμου σας ταλαιπωρούν συχνά καλό είναι να ζητήσετε τη γνώμη και τη βοήθεια του γαστρεντερολόγου για την καλύτερη αντιμετώπιση της κατάστασής σας. Να θυμάστε ότι τα βότανα δεν είναι αθώα όταν λαμβάνονται συστηματικά ως αγωγή, γι’ αυτό και είναι σημαντική η ιατρική συμβουλή.

Μέντα

Η μέντα χρησιμοποιείται κατ’ εξοχήν για την ανακούφιση των πεπτικών προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένων των συμπτωμάτων του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου. Χαλαρώνει το έντερο, ανακουφίζει από τον κοιλιακό πόνο και μειώνει το φούσκωμα. Ιδιαίτερα για την περίπτωση του συνδρόμου, έρευνες έχουν αναδείξει την αποτελεσματικότητα του ελαίου της μέντας.

Γλυκάνισος

Ο γλυκάνισος έχει χρησιμοποιηθεί ως βασικό γιατροσόφι της παραδοσιακής ιατρικής για τη θεραπεία ασθενειών, ενώ βοηθά σημαντικά στη ρύθμιση της πέψης και την ανακούφιση του στομάχου. Μια ανασκόπηση μελετών τουο 2012 ανέδειξε τη μυοχαλαρωτική δράση του αιθέριου ελαίου γλυκανίσου σε πειραματόζωα, καθώς επίσης και τις θεραπευτικές του ιδιότητες ως προς τη δυσκοιλιότητα, βασικό σύμπτωμα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου.

Σημαντικές είναι και οι αναλγητικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες του βοτάνου.

Μάραθος

Ο μάραθος ανακουφίζει από τον μετεωρισμό, το φούσκωμα και τους εντερικούς σπασμούς, δρα μυοχαλαρωτικά και βοηθά στην αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας. Έρευνες έχουν αναδείξει δύο συνδυασμούς με μάραθο που ενεργούν θετικά στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου:

Αιθέριο Έλαιο Μάραθος. Ενίσχυση αδυνατίσματος. Μείωση κατακράτησης.

το αιθέριο έλαιο μάραθου μαζί με κουρκουμίνη απέδωσαν οφέλη για τους πάσχοντες με το σύνδρομο σε διάστημα 30 ημερών
ο μάραθος σε συνδυασμό με κάρδαμο, μέντα και αψιθιά συνέβαλε στην ανακούφιση των κοιλιακών προβλημάτων.
Λάβετε υπόψιν ότι το αφέψημα μαράθου μπορεί να έχει ως ανεπιθύμητη ενέργεια τις πεπτικές ενοχλήσεις, οπότε αν διαπιστώσετε ότι δεν σας ανακουφίζει, αντιθέτως δρα επιβαρυντικά, διακόψτε τη λήψη του.

Χαμομήλι

Τα αποτελέσματα των θεραπευτικών ιδιοτήτων του χαμομηλιού το καθιστούν πρωταγωνιστή ανάμεσα στα ωφέλιμα για την υγεία βότανα. Ιατρική ανασκόπηση του 2010 διαπίστωσε ότι οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του μπορούν να συμβάλουν στην ανακούφιση των μυϊκών σπασμών που σχετίζονται με εντερικές διαταραχές καθώς και στη χαλάρωση των μυών του στομάχου.

Αποδεικνύεται χρήσιμο στην περίπτωση του συνδρόμου καθώς καταπραΰνει τις στομαχικές ενοχλήσεις, καταπολεμά τον μετεωρισμό και ανακουφίζει τον εντερικό ερεθισμό. Μελέτη του 2015 διαπίστωσε πως η θετική του επίδραση διήρκησε μερικές εβδομάδες μετά τη διακοπή του κατανάλωσης του βοτάνου.

Κουρκουμάς

Ο κουρκουμάς είναι πολύτιμος για τις θεραπευτικές του ιδιότητες στο πεπτικό σύστημα. Σύμφωνα με έρευνα του 2004, τα άτομα που λάμβαναν κουρκουμίνη, τη βασική ουσία του κουρκουμά, σε μορφή κάψουλας είχαν πετύχει σημαντική μείωση των συμπτωμάτων του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου: μειωμένο κοιλιακό άλγος και λιγότερη δυσφορία μετά την πρόσληψη του εκχυλίσματος για οκτώ εβδομάδες. Σημειώνεται ωστόσο ότι μπορείτε να ετοιμάσετε και αφέψημα με τη πορτοκαλοκόκκινη σκόνη κουρκουμά.

ygeiamou.gr

Βότανα από τα μυστικά ομορφιάς

Αλχιμήλλη. Το γυναικείο βότανο.

Διαβάστε ακόμα