Μακροζωία: Οι νέοι κανόνες των ειδικών για να ζήσουμε περισσότερο

Μακροζωία: Οι νέοι κανόνες των ειδικών για να ζήσουμε περισσότερο

Τα νέα «μυστικά» της μακροζωίας δεν προσθέτουν μόνο χρόνια στη ζωή μας αλλά και πολύ περισσότερο γεμίζουν ζωή τα χρόνια μας.
Μακροζωία: Νέοι κανόνες για να ζήσουμε περισσότερο | vita.gr

Για πολλούς το προσδόκιμο ζωής είναι θέμα γονιδίων, ωστόσο η γενετική προδιάθεση φαίνεται ότι δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο, σύμφωνα τουλάχιστον με την επιστημονική κοινότητα. Καθημερινοί και φαινομενικά απλοί παράγοντες, όπως ο τρόπος ζωής και η διατροφή, έχουν αποδειχθεί εδώ και καιρό τα κομβικότερα ίσως σημεία-«κλειδιά» για την μακροζωία και όχι αδίκως. Δεν μας προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός ότι αρκούν μόλις 15 λεπτά γυμναστικής την ημέρα για να αυξήσουμε το προσδόκιμο ζωής κατά τρία έτη, σύμφωνα με επιστημονική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό «Lancet».

Εξίσου συνηθισμένες είναι και οι γενικές συμβουλές που περιλαμβάνουν τη διακοπή του καπνίσματος και την περιορισμένη κατανάλωση αλκοόλ, την υιοθέτηση μιας περισσότερο μεσογειακής διατροφής, την αποφυγή στρεσογόνων καταστάσεων, δίνοντας προτεραιότητα στη χαλάρωση, στην ξεκούραση και στην ευτυχία.

Τα δεδομένα όμως της καθημερινότητας αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς και μαζί τους φαίνεται πως μεταβάλλονται και τα επιστημονικά ευρήματα για την πολυπόθητη μακροζωία. Τα νέα μυστικά που θα αποτελέσουν τις αγαπημένες σας συνήθειες, περιλαμβάνουν:

Αγαπήστε την οργάνωση
Πρωτοακούσαμε την ανάγκη για οργάνωση και πρόγραμμα στο σχολείο και έκτοτε φαίνεται πως τα οφέλη της μόνο πολλαπλασιάζονται.

Μάλιστα, σύμφωνα με ερευνητές, οι άνθρωποι που είναι πειθαρχημένοι, οργανωμένοι και προσανατολισμένοι στους στόχους τους από παιδιά, διατηρώντας αυτές τις αρετές καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής τους, ζουν 11% περισσότερο ενώ εμφανίζουν χαμηλότερη αρτηριακή πίεση, χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη ή προβλημάτων που αφορούν τις αρθρώσεις και την καρδιά.

Αυτό μπορεί να οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι τα οργανωτικά άτομα είναι λιγότερο πιθανό να πάρουν επικίνδυνα ρίσκα ή να αντιδράσουν αρνητικά στο άγχος ενώ θεωρείται πιθανότερο να έχουν επιτυχημένη επαγγελματική ζωή, δίχως να αμελούν την υγεία τους.

Λιγότερες θερμίδες, περισσότερη ζωή
Η σύνδεση της μακροζωίας και της πρόσληψης θερμίδων έχει κεντρίσει το επιστημονικό ενδιαφέρον, με τους ερευνητές να διαπιστώνουν την ισχυρή σχέση της μειωμένης πρόσληψης θερμίδων με τη μακροζωία αλλά και τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών και άλλων νόσων. Επιπλέον, ο περιορισμός των θερμίδων μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του υπερβολικού σωματικού βάρους και του λίπους που συγκεντρώνεται στην περιοχή της κοιλιάς, παράγοντες που φαίνεται, σύμφωνα με μελέτες, να μειώνουν το προσδόκιμο ζωής. Eίναι λοιπόν σημαντικό να ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, με θερμίδες που δεν ξεπερνούν αυτές που ο οργανισμός έχει ανάγκη και υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, τα καύσιμα δηλαδή του οργανισμού.

Θαυματουργές πολυφαινόλες
Γνωρίζουμε ότι οι πολυφαινόλες αποτελούν από τις πλέον αντιγηραντικές ουσίες, καθώς προστατεύουν τα κύτταρα από τη γήρανση. Νέα στοιχεία έρχονται να αναδείξουν μία ακόμη δράση τους που συμβάλλει στη μακροζωία.

Σύμφωνα με μια μελέτη από το Ινστιτούτο Ερευνας Τροφίμων και Φυτών της Νέας Ζηλανδίας, οι πολυφαινόλες μπορούν να ενισχύσουν την εντερική μικροχλωρίδα στο πεπτικό σας σύστημα αλλά και να επεκτείνουν τη διάρκεια ζωής μας. Και αυτό γιατί οι πολυφαινόλες, που χαρίζουν τα λαμπερά χρώματα στα φρούτα και στα λαχανικά και βρίσκονται επίσης στον καφέ, στο τσάι, στους ξηρούς καρπούς και στα όσπρια, διασπώνται σε μόρια που βοηθούν τους ευεργετικούς μικροοργανισμούς του πεπτικού.

Εν ολίγοις, μπορούν να υποστηρίξουν την υγεία του εντέρου, η οποία όλο και περισσότερο αναγνωρίζεται ως ζωτικής σημασίας για τη γενική μας ευημερία, χαρίζοντάς μας επιπλέον χρόνια ευεξίας.

Μεσογειακή διατροφή; Επιστροφή στις διατροφικές μας ρίζες
Γίνετε περισσότερο μεσογειακοί. Αφήστε κατά μέρος τη δυτικού τύπου διατροφή με τα πολλά ζωικά λιπαρά, το κρέας, τη ζάχαρη και το αλάτι και επιστρέψτε στην παραδοσιακή μας διατροφή. Τρώτε περισσότερα όσπρια, ψάρι, ξηρούς καρπούς, ολικής αλέσεως προϊόντα όπως το παξιμάδι ολικής, ο τραχανάς, το πλιγούρι κ.ά., φρούτα, λαχανικά και χρησιμοποιείτε ελαιόλαδο στο φαγητό και στο μαγείρεμα.

Εχετε ακόμα να μάθετε πολλά…
Αφήστε το μυαλό σας να «περιπλανηθεί» σε κάτι νέο και εμπνευστείτε από καινούργια πράγματα γιατί είναι καλό για την υγεία σας. Μελέτες υποστηρίζουν ότι οι άνθρωποι που διαβάζουν βιβλία ζουν περισσότερο, με την εκμάθηση νέων δεξιοτήτων να προάγει τόσο τη μνήμη όσο και την ευεξία.

Μπορείτε να δοκιμάσετε δραστηριότητες, όπως η ζωγραφική και η μουσική, που σχετίζονται με τη βελτιωμένη λειτουργία του εγκεφάλου, καθώς ενισχύουν την επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών περιοχών του.

Μπορούν επίσης να ενισχύσουν την ψυχολογική ανθεκτικότητα, την άμυνά μας δηλαδή απέναντι στις δύσκολες ή στις στρεσογόνες καταστάσεις της καθημερινότητας. Οι άνθρωποι που συνεχίζουν να μαθαίνουν καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής τους έχουν γενικά καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, γεγονός που σηματοδοτεί τον μειωμένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και παχυσαρκίας.

Οποιος βιάζεται δεν σκοντάφτει
Τα οφέλη της βάδισης για κάθε άνθρωπο, ανεξάρτητα από την ηλικία ή το βάρος του, είναι γνωστά. Νέα όμως μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο «Mayo Clinic Proceedings», υποστηρίζει ότι θα μπορούσατε να αυξήσετε τα χρόνια που θα ζήσετε αν αυξήσετε τον ρυθμό που περπατάτε.

Οι άνθρωποι με ταχύτερο ρυθμό βάδισης φαίνεται πως έζησαν περισσότερο από εκείνους που περπατούσαν πιο αργά, σύμφωνα με τους ερευνητές που παρακολούθησαν τις συνήθειες και τον τρόπο θανάτου σχεδόν 475.000 ανθρώπων, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν στα 50 ετών στην αρχή της μελέτης.

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι οι γυναίκες που περπατούσαν πιο γρήγορα είχαν διάρκεια ζωής περίπου 87 έτη, συγκριτικά με εκείνες που περπατούσαν πιο αργά και είχαν τα 72 χρόνια. Οι άνδρες που περπατούσαν πιο γρήγορα είχαν διάρκεια ζωής περίπου 86 έτη σε σύγκριση με εκείνους που περπατούσαν πιο αργά και είχαν τα 65 χρόνια.

Τι κάνετε στις διακοπές σας;
Γνωρίζουμε ότι η ξεκούραση είναι κομβικής σημασίας, αυτό όμως που ξεχνάμε είναι ότι δεν περιλαμβάνει απλώς και μόνο τον ύπνο. Είναι σημαντικό πέραν της σωματικής, να θέσετε σε προτεραιότητα και την ψυχική ξεκούραση.

Πώς; Προσπαθήστε στον ελεύθερό σας χρόνο να κάνετε πράγματα που σας γεμίζουν, ανεξάρτητα από το εάν θα είστε μόνοι σας ή με παρέα. Το νέο μυστικό των ειδικών είναι να αφιερώσετε μερικά λεπτά για να σκεφθείτε τι θα κάνατε αν βρισκόσασταν σε διακοπές. «Ξεκλέψτε» λοιπόν μερικές ώρες και κάντε κάτι εκτός προγράμματος. Αν αυτό δεν είναι επιλογή, μην ξεχνάτε ότι υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να κάνετε το ίδιο πράγμα.

Αντί να τρέξετε στον διάδρομο, επιλέξτε μια διαδρομή σε ένα πάρκο ή δίπλα στη θάλασσα και «σπάστε» τη μονοτονία. Η χαρά κρύβεται στις λεπτομέρειες και όσο νωρίτερα το συνειδητοποιήσουμε τόσο περισσότερο και καλύτερα θα ζήσουμε.

www.vita.gr

Εκείνες που Μάγεψαν τον Θάνατο. Μυθιστόρημα.

Διαβάστε ακόμα