Οστεοαρθρίτιδα γόνατος: φυσικοί τρόποι αντιμετώπισης

Οστεοαρθρίτιδα γόνατος: φυσικοί τρόποι αντιμετώπισης

Η οστεοαρθρίτιδα, μια κοινή μορφή αρθρίτιδας, αποτελεί εκφυλιστική πάθηση των αρθρώσεων. Χαρακτηρίζεται απο φθορά του αρθρικού χόνδρου και απο οστική υπερπλασία δημιουργώντας οστικές προεξοχές, τα γνωστά οστεόφυτα. Αποτελεί τη συχνότερη ρευματική πάθηση και διακρίνεται σε εκφυλιστική σπονδυλοαρθροπάθεια, οστεοαρθρίτιδα γόνατος, χεριών και ισχίου.

Η πάθηση της οστεοαρθρίτιδας έχει ως συνέπεια τη δυσκαμψία, τον πόνο και το οίδημα γιατί προκαλεί λέπτυνση του χόνδρου, τριβή και μετατόπιση των οστών. Η πάθηση αυτή μπορεί να προσβάλει οποιαδήποτε άρθρωση του σώματος αλλά εμφανίζεται πιο συχνά σε αρθρώσεις όπως αυτή του γόνατος.

Αιτίες της πάθησης θεωρούνται η πρόοδος της ηλικίας, τραυματισμοί, το φύλο (περισσότερο ευάλωτες οι γυναίκες), γενετικοί λόγοι, καθώς και ασθένειες όπως η ουρική αρθρίτιδα.

Αξίζει να σημειωθεί οτι η συμβατική ιατρική αντιμετωπίζει την πάθηση αυτή με ισχυρά αναλγητικά, σε περίπτωση έντονων πόνων, με διαδερμική ηλεκτρική διέγερση (TENS), με ενέσεις κορτιζόνης και χειρουργική αντιμετώπιση.

Διατροφή
Στην αντιμετώπιση της πάθησης βοηθάει ο περιορισμός της γλουτένης και των τροφίμων που ανήκουν στην οικογένεια των σολανοειδών (ντομάτες, πιπεριές, πατάτες και μελιτζάνες).

Επίσης, άλλες τροφές που μπορεί να επιδεινώσουν τον πόνο και τη φλεγμονή της οστεοαρθρίτιδας είναι το κόκκινο κρέας, τα γαλακτοκομικά και τα εσπεριδοειδή. Προσπαθήστε να μειώνετε την κατανάλωσή τους αν υποφέρετε από την πάθηση.

Βιταμίνες και συμπληρώματα
Μελέτες έδειξαν ότι ειδικά το παντοθενικό οξύ ή βιταμίνη Β5 είναι αποτελεσματικό σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας, ή ρευματοειδούς αρθρίτιδας και γενικά σε φλεγμονές των αρθρώσεων.

Τα Ω3 λιπαρα οξέα είναι ευεργετικά σε περιπτώσεις δυσκαμψίας.

Ιδιαίτερα αποτελεσματική ενάντια στη δυσκαμψία είναι η χολίνη.

Το cat’s claw έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες οι οποίες έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στην ανακούφιση από τη δυσκαμψία και το πρήξιμο.

Σημαντική σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας είναι και η βιταμίνη D. Σύμφωνα με έρευνα του American College of Rheumatology, τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης αυτής μπορεί να προκαλέσουν μεγαλύτερο πόνο και δυσκαμψία.

Άλλα βοηθητικά για την πάθηση συμπληρώματα είναι η ashwagandha, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και η πρόπολη μελισσών.

Βότανα
Βότανα βοηθητικά κατά της δυσκαμψίας είναι το τζίντζερ (πιπερόριζα) και ο κουρκουμάς.

Το τζίντζερ ιδιαίτερα είναι το πιο αποτελεσματικό βότανο για την πάθηση αυτή, λόγω των παυσίπονων και αντιφλεγμονωδών ιδιοτήτων του. Το βότανο αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται πολλές φορές την ημέρα σε τσάι.

Στην περίπτωση της οστεοαρθρίτιδας θεραπευτικά είναι επίσης το agnus castus (λυγαριά) και το devil’s claw (αρπαγόφυτο).

Γενικές συμβουλές

Ζελατίνη
Σύμφωνα με μελέτη που διενεργήθηκε απο την Αμερικανική Ακαδημία Οικογενειακών γιατρών στο Ντάλας το 2000, η λήψη συμπληρώματος ζελατίνης μπορεί να προσφέρει ανακούφιση σε άτομα με ήπια οστεοαρθρίτιδα γόνατος.

Η εν λόγω μελέτη περιέλαβε 175 ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα γόνατος, κάποιοι απο τους οποίους κατανάλωναν 10 γραμμάρια ζελατίνης μαζί με ασβέστιο και βιταμίνη C. Διαπιστώθηκε οτι οι συμμετέχοντες εκείνοι που ακολουθούσαν τη συγκεκριμένη αγωγή παρουσίασαν σημαντικό περιορισμό του πόνου και της δυσκαμψίας αλλά και αισθητή βελτίωση στην κινητικότητα. Σύμφωνα με τον Sean McCarthy M.S του Κέντρου Clinical and Lifestyle Research Mass, το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι η συμπληρωματική λήψη ζελατίνης έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τη λειτουργία του γόνατος κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων που προκαλούν εντονη πίεση στην άρθρωση.

Επιπλέον, σύμφωνα με το Case Western Reserve University, Division of Rheumatic Diseases της Αμερικής, η καθημερινή λήψη υδρόλυσης φαρμακευτικής ζελατίνης μειώνει τον πόνο σε οστεοαρθρίτιδα γόνατος ή ισχίου. Επιπλεον, έχει την ιδιότητα να αυξάνει την υδροξυπρολίνη στο αίμα. Δεδομένου του σημαντικού ρόλου του κολλαγόνου στη δομή των οστών, έχει αξιολογηθεί θετικά η επίδρασή της σε οστεοπορωτικά άτομα.

Μια γενική συμβουλή λήψης της ζελατίνης που μπορείτε να δοκιμάσετε είναι η ακόλουθη: Διαλύετε 10 γραμμάρια σκόνη ζελατίνης σε 1/4 ποτήρι νερό και αφήνετε το μείγμα όλη τη νύχτα. Καταναλώνετε το πρωί νηστικοί μαζί με ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι. Συνιστάται η καθημερινή λήψη για διάστημα ενός μήνα.

Άσκηση
Η προσπάθεια ξεκούρασης του πάσχοντος γόνατος είναι απαραίτητη. Είναι γεγονός ωστόσο οτι, σε γενικές γραμμές, η σωματική δραστηριότητα αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για την παραγωγή νέου χόνδρου. Η άσκηση συστήνεται εξάλλου ως μέρος της θεραπείας για περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας και απο το American College of Rheumatology.

Μια σειρά απο συγκεκριμένες ασκήσεις μπορούν να φανούν ιδιαίτερα ωφέλιμες σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας. Αυτές θα δούμε στη συνέχεια.

Ασκήσεις για οστεοαρθρίτιδα
Ασκήσεις εύρους κίνησης με απαλά καθημερινά τεντώματα
Η επέκταση γόνατος ενώ βρισκόμαστε σε καθιστή θέση
Η ίσια προβολή προς τα πίσω του ποδιού με το πάσχον γόνατο, με ταυτόχρονο λύγισμα-κάμψη του άλλου ποδιού. Την άσκηση αυτή την εφαρμόζουμε στηριζόμενοι σε σταθερό έπιπλο
Ισομετρική άσκηση με το πρόσθιο μέρος του αστραγάλου (έκταση του πέλματος και τράβηγμα-τέντωμα πρός τα πάνω σε θέση “τσαρούχι”).
Άσκηση σε ελλειπτικό ή κωπηλατικό μηχάνημα, καθώς και μηχάνημα αεροπερπατητή. Ευεργετικό είναι επίσης το χαλαρό στατικό ποδήλατο.
Βοηθητικές μορφές άσκησης είναι επίσης το κολύμπι και το βάδισμα.

Ο τετρακέφαλος μυς είναι ζωτικής σημασίας για τη σωστή λειτουργία του γονάτου. Ο μυς αυτός βρίσκεται στο πίσω μέρος του ποδιού και αποτελεί τον κύριο συντελεστή στη σταθερότητα της άρθρωσης, ενώ συμβάλλει και στην απορρόφηση των κραδασμών κατά τη βάδιση.

Γίνεται λοιπόν κατανοητό οτι, όσο πιο δυνατός είναι ο μυς αυτός, τόσο μικρότερο κίνδυνο επιδείνωσης της οστεοαρθρίτιδας γόνατος θα έχετε. Αντίθετα, όταν μειώνεται η δύναμη αυτού του μυ, περιορίζεται και η ικανότητα του γονάτου να απορροφά το βάρος του σώματός μας.

Ας δούμε μια απλή αλλά αποτελεσματική άσκηση για ενίσχυση του τετρακέφαλου.

Απλή άσκηση ενδυνάμωσης τετρακέφαλου
Η άσκηση που περιγράφεται στη συνέχεια εκτελείται χωρίς τη συμμετοχή του σωματικού βάρους, πράγμα που την καθιστά πιο αποτελεσματική.

Ξαπλωμένοι θα κάμπτετε το πόδι, φέρνοντας το γόνατο προς το στήθος, μέχρι το χωρίς πόνο ανεκτό σημείο και στη συνέχεια θα το τεντώνετε επαναφέροντάς το σε ευθεία θέση. Η άσκηση αυτή είναι περισσότερο αποτελεσματική όταν εφαρμόζεται με αρκετές επαναλήψεις.

Μπορείτε να αναζητήσετε και άλλες ασκήσεις ενδυνάμωσης του τετρακέφαλου, αλλά η προηγούμενη είναι μια από τις πιο αποτελεσματικές και περισσότερο ανώδυνες όταν υπάρχει πρόβλημα πόνου και αδυναμία βαδίσματος.

Άλλες συμβουλές
Αν το γόνατο είναι πρησμένο και ζεστό στην αφή, το πρόβλημα μπορεί να είναι θυλακίτιδα. Σε αυτή την περίπτωση, η αντιμετώπιση περιλαμβάνει ξεκούραση και μασάζ με πάγο που έχουμε τυλίξει σε ύφασμα για 5’ κάθε λίγες ώρες.

Τα ζεστά μπάνια και οι κομπρέσες ανακουφίζουν απο τον πόνο αλλά και δρουν θεραπευτικά. Μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα έχουν τα ζεστά μπάνια που περιέχουν άλατα Epsom, αγνό θαλασσινό αλάτι (όχι επιτραπέζιο) ή μαγειρική σόδα.

Η λήψη θεϊκής χονδροϊτίνης, ενός από τα κύρια συστατικά των χόνδρων, έχει προληπτική και θεραπευτική δράση κατά της οστεοαρθρίτιδας. Σε σχετικές κλινικές μελέτες σημειώθηκε με τη λήψη της μείωση του πόνου και της φθοράς των χόνδρων σε πάσχοντες από οστεοαρθρίτιδα.

Η υδροχλωρική γλυκοζαμίνη έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και βοηθά στη δομή και βελτίωση της λειτουργίας των χόνδρων. Επιπλέον, η ουσία αυτή παρουσιάζει αναλγητικές ιδιότητες και βοηθά στην ανάπλαση των χόνδρων. Άτομα που πάσχουν απο διαβήτη θα πρέπει να συμβουλεύονται τον γιατρό τους πριν τη λήψή της.

Σε περιπτώσεις οστεοαρθρίτιδας αλλά και ρευματισμών, ευεργετικό είναι το μασάζ με αιθέριο έλαιο λεβάντας ή κέδρου.

Βοηθητική είναι και η λήψη δύο σταγόνων απο το αιθέριο έλαιο Boswellia (λιβάνι) σε ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι, καθώς περιορίζει τον πόνο και βελτιώνει τη λειτουργία των αρθρώσεων.

Η Ομοιοπαθητική διαθέτει δύο αποτελεσματικά φάρμακα για την πάθηση: το Rhus toxicodendron για τον πόνο και τη δυσκαμψία και το Bryonia για τον δυνατό κατά την κίνηση πόνο.

Το ξέρατε ότι…
Σύμφωνα με έρευνα του American College of Rheumatology, η έγχυση αερίου όζοντος στο γόνατο, μειώνει τον πόνο και βελτιώνει τη λειτουργία στα άτομα με οστεοαρθρίτιδα.

Στην αγορά κυκλοφορούν ατομικές συσκευές TENS οι οποίες μπορούν να αντιμετωπίσουν τον πόνο, τη φλεγμονή και τη δυσκαμψία του γόνατος. Επίσης στο διαδίκτυο υπάρχουν ειδικές συσκευές για θεραπευτικό μασάζ στο γόνατο, οι οποίες λειτουργούν με διαβαθμισμένη δόνηση και θερμότητα.

Άρνικα -κατάπλασμα για πονεμένους μύες

Άρνικα -κατάπλασμα για πονεμένους μύες

Διαβάστε ακόμα